Show simple item record

AuthorAl-Khulaifi, Afra
AuthorVan De Mieroop, Dorien
Available date2024-09-22T05:10:51Z
Publication Date2023-01-01
Publication NameLanguage and Intercultural Communication
Identifierhttp://dx.doi.org/10.1080/14708477.2022.2090572
CitationAl-Khulaifi, A., & Van De Mieroop, D. (2022). Othering the expat majority: Qatari junior academics’ identity work at the interface of migration and institutional reform. Language and Intercultural Communication, 23(2), 167–182. https://doi.org/10.1080/14708477.2022.2090572
ISSN14708477
URIhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85133054071&origin=inward
URIhttp://hdl.handle.net/10576/59128
AbstractQatar’s development is intertwined with migration, resulting in the native population forming a minority. Zooming in on the academic world, which is in the midst of reform processes, we investigate the impact of the expat majority on the identity work of Qatari female junior academics. Drawing on a narrative as social practice approach, we study ‘othering'-strategies in the stories of three interviewees. We demonstrate how their category work constructs moral superiority for the Qatari in-group, while implicitly aligning with the out-group's knowledge-related superiority. In this way, their identity work is emblematic for the government’s Qatarization scheme.
SponsorThis work was partially supported by Qatar University who provided the first author with a postgraduate scholarship.
Languageen
PublisherTaylor and Francis Group
SubjectIdentity
Middle East
minority group
narrative analysis
othering
workplace
TitleOthering the expat majority: Qatari junior academics’ identity work at the interface of migration and institutional reform
TypeArticle
Pagination167-182
Issue Number2
Volume Number23
Alternative Abstractترتبط تنمية قطر بالهجرة ونتيجة لذلك يشكل سكانها الأصليون أقلية. نسلط في هذه الدراسة الضوء على العالم الأكاديمي، فيخضم عمليات الإصلاح نحو التدويل، وذلك لبحث تأثير الأغلبية الوافدة على عميلة بناء هوية الأكاديميات القطريات في بدايةمسيرتهن المهنية. وذلك من خلال النظر في القصص كممارسة اجتماعية و أداة للمنهج العلمي القائم على دراسة الاستراتيجياتاللغوية المرتبطة 'بإستقصاء الاخر‘ والمستخدمة في قصص ثلاثة ممن تمت مقابلتهن . بينما يبني العمل التصنيفي التفوقالأخلاقي للمجموعة القطرية، فهو يتماشى ضمنيًا مع التفوق المعرفي للمجموعة الوافدة. وعليه، يعكس البناء اللغوي للهوية هذامخطط التقطير الحكومي .
ESSN1747-759X
dc.accessType Full Text


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record