Show simple item record

Authorالغسيني, زاهر بن بدر
Authorالحضرمي, إدريس بن عبد الله
Available date2024-10-07T11:40:26Z
Publication Date2024-07-03
Publication NameAnsaq مجلة أنساق
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/Ansaq.2024.0202
Citationالغسيني زاهر بن بدر, و الحضرمي إدريس بن عبد الله. 2024. "الوعيُ اللونيُّ بالأبيض والأسود في الشِّعرين الأندلسي والعُماني: ابن خفاجة وسليمان النبهاني أنموذجًا". مجلة أنساق 8 (1). https://doi.org/10.29117/Ansaq.2024.0202
ISSN2520-713X
URIhttp://hdl.handle.net/10576/59861
Abstractيهدف البحث إلى دراسة الوعي اللوني بالأبيض والأسود في الشعر الأندلسي والشعر العُماني من خلال اختيار أنموذجين: ابن خفاجة الأندلسي وسليمان بن مظفر النبهاني، بُغية الوصول إلى مدى وعي الشاعر الأندلسي والشاعر العُماني باللون وتبايناته المختلفة، ومدى تمكنهما من توظيف الألوان في نقل همومهما وعُقدهما النفسية، التي أخرجها لنا الإبداع الشعري من مكامن اللاشعور، لكون الألوان ثيمة شعرية متباينة التوظيف، والتجربة الشعرية اللونية تمثل تشكيلًا لواقع يُعيد الشاعر ترتيبه وفق ظروفٍ نفسية يئن تحت وطأتها، فكان الإسقاط اللوني خَلاصًا له. ويعتمد البحث نظرية التحليل النفسي لسيغموند فرويد منهجًا عِلميًا، كونها تبحث في اللاشعور، وبوصف الإبداع الشعري أحد منافذ التعبير عن الأمور المكبوتة عند الإنسان. وجاء اختيار اللونين الأبيض والأسود لكونهما الأكثر شيوعًا في ديواني الشاعرين، واستطاع الشاعران من خلالهما نقل تجارب نفسية حياتية مختلفة، ممَّا يستوجب دراسة اللون في الشعر من خلال ربطه بسياق النص الشعري؛ لاستنطاق وظيفته التعبيرية وفاعليته الوظيفية عن طريق التحليل المعتمد على السياق الذي وَرَد فيه اللون.
Languagear
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectاللون
الحالة النفسية
ابن خفاجة
سليمان النبهاني
سيغموند فرويد
اللاشعور
Titleالوعيُ اللونيُّ بالأبيض والأسود في الشِّعرين الأندلسي والعُماني: ابن خفاجة وسليمان النبهاني أنموذجًا
Alternative TitleThe Chromatic Awareness of Black and White in Andalusian and Omani Poetry: Ibn Khafaja and Sulaiman al-Nabhani as a Model
TypeArticle
Pagination157-185
Issue Number1
Volume Number8
Alternative AbstractThis study delves into the nuanced perception of black and white colors within the realm of Andalusian and Omani poetry, focusing on the works of Ibn Khafaja and Sulaiman bin Muzaffar al-Nabhani. It aims to uncover the depth of these poets' engagement with color, examining how they utilize black and white to articulate their personal dilemmas and psychological intricacies that surface through their poetic expressions. This exploration is anchored in the belief that color serves as a versatile poetic motif, with the poetic rendition of color experiences offering a reconstitution of reality tailored by the poets' psychological states, thereby rendering color projection as a means of catharsis. Employing Sigmund Freud's psychoanalytic theory as its foundational methodology, this research probes into the unconscious elements of poetic creation, viewing it as a vehicle for expressing the suppressed aspects of the human psyche. The selection of black and white, predominant in the poets' anthologies, facilitates an exploration of diverse psychological and existential experiences, necessitating an analysis of color within poetry through its contextual integration to unveil its expressive and functional potency.
ESSN2520-7148
AuthorAl-Ghusaini, Zahir B.
AuthorAl Hadhrami, Idris A.
SubjectColor
Psychological State
Ibn Khafaja
Sulaiman al-Nabhani
Sigmund Freud
The Subconsciousness
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record