واقعُ تطبيقِ طالباتِ كليَّة التربيةِ بجامعة قَطر للتكنولوجيا في مقرَّر التدريبِ الميداني
Author | الكعبي, عائشة فضل علي |
Available date | 2024-12-01T08:21:13Z |
Publication Date | 2024-10-29 |
Publication Name | مجلة العلوم التربوية – جامعة قطر |
Identifier | http://dx.doi.org/10.29117/jes.2024.0174 |
Citation | الكعبي عائشة بنت فضل علي. 2024. "واقعُ تطبيقِ طالباتِ كليَّة التربيةِ بجامعة قَطر للتكنولوجيا في مقرَّر التدريبِ الميداني". مجلة العلوم التربوية – جامعة قطر 24 (2). https://doi.org/10.29117/jes.2024.0174 |
ISSN | 2706-6711 |
Abstract | هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع تطبيق طالبات كلية التربية بجامعة قطر للتكنولوجيا في مقرر التدريب الميداني. ولتحقيق أهداف الدراسة طُبِّق المنهج الوصفي التحليلي، من خلال توزيع أداة الدراسة (الاستبانة) على عينة تكونت من (65) طالبة من طالبات كلية التربية، المنضمَّات إلى برامج بكالوريوس التعليم الابتدائي، والتعليم الثانوي، وبكالوريوس التربية البدنية. وقد خلصت الدراسة إلى اتفاق الطالبات على درجة استخدامهن للتطبيقات والمنصات والمواقع الإلكترونية الحديثة في أثناء التدريب الميداني. كما أظهرت النتائج حماسَ الطالبات لاستخدام هذه المواقع والتطبيقات والمنصات التكنولوجية في أثناء تدريسهن في مدارس دولة قطر. كما رصدت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تخصص الطالبة الدقيق في كلية التربية تؤثر في واقع تطبيقها للتكنولوجيا، في حين رصدت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في معدل الطالبات التراكمي في كلية التربية تؤثر في واقع تطبيقها للتكنولوجيا في مقرر التدريب الميداني في أثناء التدريب العملي في المدارس، لصالح أفراد العينة من المعدل (3 – 3.4). وبناء عليه، فقد أوصت الدراسة بضرورة إجراء المزيد من الدراسات التي تهدف إلى دراسة واقع تطبيق التكنولوجيا في مقرر التدريب الميداني في جامعات أخرى، وتأهيل الطالبات وتدريبهن على استخدام التكنولوجيا الحديثة، عن طريق إثراء مقررات برامج الكلية جميعِها بمختلِف التكنولوجيا المساعدة في العملية التدريسية، كما أوصت الدراسة بتخصيص حوافزَ ماديةٍ ومعنوية لدى أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعة لتشجيعهم وتوعيتهم بضرورة تطبيق التكنولوجيا في المقررات الدراسية كافة. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University Press |
Subject | تطبيق التكنولوجيا التدريب الميداني كلية التربية جامعة قطر |
Alternative Title | The Reality of Technology Application in the Field Training Course by Students of the College of Education at Qatar University |
Type | Article |
Issue Number | 2 |
Volume Number | 24 |
Alternative Abstract | The study aimed to identify the reality of technology application in the field training course by students of the College of Education at Qatar University. To achieve the objectives of the study, the descriptive analytical approach was applied. The study sample consisted of (65) female students of the College of Education programs (e.g. Primary Education, Secondary Education & the Physical Education). One of the most important findings of the study is that the students agree on their satisfaction with their use of modern applications, platforms and websites. The students agreed on the extent of application of new technologies, platforms and websites in the field in the school during their practical training in the schools. The study also found out that there are no statistically significant differences in the exact specialization of the students in the College of Education that affect the reality of applying technology in the field training course during practical training in schools, and found out that the presence of statistically significant differences in the students’ cumulative average in the College of Education effects the reality of applying technology in the field training course during practical training in schools. Accordingly, the study recommended that the university conducts more studies that target searching the reality of technology application in the field training course in other universities, and allocating material and moral incentives to faculty members at the university to encourage and educate them about the application of technology in all academic courses. |
ESSN | 2706-672X |
Author | Al-Kaabi, Aisha Fadl Ali |
Subject | Technology application Field training College of Education Qatar University |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2024 - Volume 24 - Issue 2 [8 items ]