Show simple item record

Authorالقيم, رانيا
Authorبدح, أحمد
Available date2024-12-01T09:43:53Z
Publication Date2024-10-29
Publication Nameمجلة العلوم التربوية – جامعة قطر
Citationالقيم رانيا, الفواز تركي, و بدح أحمد. 2024. "واقع تطبيقِ معاييرِ إدارةِ الجودةِ الشاملة في التَّدريس المُدمج بجامعةِ لُوسيل". مجلة العلوم التربوية – جامعة قطر 24 (2). https://doi.org/10.29117/jes.2024.0176
ISSN2706-6711
URIhttp://hdl.handle.net/10576/61598
Abstractاستهدفت الدراسة التعرُّف على درجة تطبيق معايير إدارة الجودة الشاملة في التدريس المُدمج بجامعة لوسيل، من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس فيها، وذلك ضمن متغيِّرات: النوع الاجتماعي، وسنوات الخبرة، والرتبة الأكاديمية. وقد استخدم الباحثون المنهج المسحي الوصفي، وقد تكوَّن مجتمع الدراسة من (60) عضوَ هيئة تدريس في جامعة لوسيل في دولة قطر خلال العام الدراسي (2021/2022). ولتحقيق أهداف الدراسة طوَّر الباحثون أداة الدراسة؛ فتكونت الاستبانة من 48 فقرة ضمن خمسة مجالات: إدارة عمليات التدريس المدمجة، وأعضاء هيئة التدريس، والطلبة، والدعم الفني ومعايير البنية التحتية، والخطط الدراسية. ولقد جرى التأكد من صدق أداة الدراسة وثباتها؛ إذ وُزعت وأُجريت المعالجة الإحصائية المناسبة لها. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة تطبيق معايير إدارة الجودة الشاملة في التدريس المدمج بجامعة لوسيل – من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس – ذات درجة مرتفعة؛ فقد بلغ المتوسَّط الحسابي فيها ككل (3.85)، وأنه لا توجد فروقٌ ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α =0.05) تعزى إلى أثر النوع الاجتماعي وسنوات الخبرة والرتبة الأكاديمية في جميع المجالات وفي الأداة ككل. وفي ضوء نتائج الدراسة، أوصى الباحثون بأن تتبنى إدارة جامعة لوسيل خطة تطويرية محدَّدة، تُطبِّق معايير إدارة الجودة الشاملة في التدريس المُدمج، مع توفير ثقافة تنظيمية إلكترونية، وذلك لتعزيز القدرات ورفع مستوى استخدام الخدمات الإلكترونية الإدارية والأكاديمية، وذلك من خلال تدعيم البنى التحتية التقنية والمعلوماتية في الجامعة، وتزويدها بالتجهيزات الإلكترونية الحديثة اللازمة لحوسبة خططها الدراسية، بما من شأنه دعم البيئة التعليمية الإلكترونية، بشمل منظم ذي مستوى جودة مُميَّز وعالٍ.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectمعايير الجودة الشاملة
التدريس المدمج
جامعة لوسيل
Titleواقع تطبيقِ معاييرِ إدارةِ الجودةِ الشاملة في التَّدريس المُدمج بجامعةِ لُوسيل
Alternative TitleThe Reality of Applying Total Quality Management Standards in Blended Teaching at Lusail University
TypeArticle
Pagination67-92
Issue Number2
Volume Number24
Alternative AbstractThe study aimed to identify the degree of application of total quality management standards in blended teaching at Lusail University from the point of view of the faculty’s academic staff, within the variables (gender, years of experience, and academic rank). The study community consisted of (60) faculty members at Lusail University in the State of Qatar during the academic year (2021/2022), and to achieve the objectives of the study, the researchers used a descriptive survey method and developed a questionnaire consisted of 48 items within five areas: (blended teaching operations management, faculty members, students, technical support & infrastructure standards, and study plans), and the validity and reliability were verified. The results of the study showed that the degree of application of total quality management standards in blended teaching at Lusail University from the faculty’s point of view was high, and the mean score was (3.85), and that there were no statistically significant differences at the level of significance (a = 0.05). Considering the results of the study, the researchers recommended that the administration of Lusail University should improve a development plan which applies the standards of total quality management in blended teaching, and reinforce the university’s electronic organizational culture, to enhance its capabilities and raise the level of the use of administrative and academic electronic services by strengthening the technical and information infrastructure at the university.
ESSN2706-672X
AuthorAl-Qayyem, Rania
AuthorBadah, Ahmad
SubjectTotal Quality Management Standards
Blended teaching
Lusail University
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record