Show simple item record

AuthorSellami, Abdellatif
AuthorChaaban, Youmen
AuthorQadhi, Saba Mansoor
Available date2024-12-02T11:47:01Z
Publication Date2024-10-29
Publication Nameمجلة العلوم التربوية – جامعة قطر
CitationSellami, Abdellatif, Youmen Chaaban, and Saba Mansoor Qadhi. 2024. “An Eye on the Future: Student Plans for Higher Education in Qatar”. Journal of Educational Sciences – Qatar University 24 (2). https://doi.org/10.29117/jes.2024.0181
URIhttp://hdl.handle.net/10576/61615
AbstractEducation is identified as very critical to the achievement of the goals that were specified as strategic to Qatar’s socio-economic progress and development. At the core of the country’s policy plans is the need to develop human capacity as is highlighted in the Qatar National Vision (QNV) 2030. Not surprisingly, education has been identified as a strategic key to achieving the goals outlined in the QNV 2030. The present exploratory study employed a quantitative research design in order to investigate the factors that are likely to influence the educational aspirations of Qatari students. Drawing on Social Cognitive Theory (SCT) and Attribution Theory (AT), this study sought to examine students’ aspirations for post-secondary education in Qatar. Data for this study were collected using the Qatar Education Study (QES) survey, which is a nationally representative survey involving K-12 students in the State of Qatar. The analysis of this study’s data revealed that personal and household characteristics play an important role in shaping post-secondary educational aspirations of student participants, including age, nationality, education and employment status, as well as parental influence. Based on the study’s results, statistically significant associations were observed between personal and household variables and students’ aspirations for higher education. This study concludes with relevant recommendations and proposes future studies to explore the potential impact of individual aptitude and contextual factors on student future academic plans.
Languageen
PublisherQatar University Press
SubjectEducational aspirations
High school students
Qatar
TitleAn Eye on the Future: Student Plans for Higher Education in Qatar
Alternative Titleعين على المستقبل: خطط الطلبة للتعليم العالي في قطر
TypeArticle
Pagination195-214
Issue Number2
Volume Number24
Alternative Abstractيعدّ التعليم أمرًا في غاية الأهمية لتحقيق الأهداف التي حُددت على أنها استراتيجية للتقدم والتنمية الاجتماعية والاقتصادية في دولة قطر. ويكمن جوهر خطط السياسات الوطنية في الحاجة إلى تطوير القدرات البشرية على النحو الذي سُلّط الضوء عليه في رؤية قطر الوطنية 2030. وليس من المستغرب أن يُحدّد التعليم كمفتاح استراتيجي لتحقيق الأهداف المحددة في رؤية قطر الوطنية 2030. استخدمت الدراسة الإستطلاعية الحالية منهج البحث الكمي من أجل الكشف عن العوامل التي من المحتمل أن تؤثر على التطلعات التعليمية للطلبة القطريين. وقد اعتمدت الدراسة على النظرية المعرفية الاجتماعية ونظرية الإسناد، كما سعت هذه الدراسة إلى التعرف على تطلعات الطلبة للتعليم ما بعد الثانوي في قطر. جُمعت بيانات هذه الدراسة باستخدام استطلاع مسحي تمثيلي شمل طلبة المدارس (K-12) في دولة قطر، وذلك كجزء من دراسة التعليم في قطر؛ حيث كشفت نتائج تحليل بيانات هذه الدراسة بأن الخصائص الشخصية والأسرية للطلبة الذين شاركوا في المسح تلعب دورًا مهمًا في تشكيل تطلعاتهم التعليمية بعد المرحلة الثانوية، بما في ذلك عوامل الخاصة بعمر وجنسية الطلبة والمستوى التعليمي والوضعية الوظيفية لأولياء أمورهم، فضلا عن تأثير الوالدين. واستنادًا إلى نتائج الدراسة، لوحظت علاقات ذات دلالة إحصائية بين المتغيرات الشخصية والأسرية وتطلعات الطلبة لمتابعة دراساتهم بمرحلة التعليم العالي. وتختتم هذه الدراسة بتوصيات ذات الصلة وتقترح دراسة مستقبلية لاستكشاف التأثير المحتمل للقدرات الفردية والعوامل السياقية.
ESSN2706-6711
ESSN2706-672X
Authorسلامي, عبد اللطيف
Authorشعبان, يومن
Authorالقاضي, سبأ منصور
Subjectالتطلعات التعليمية
طلبة المدارس الثانوية
قطر
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record