Show simple item record

Authorالشامي, عبد الرحمن محمد سعيد
Available date2025-01-12T10:05:50Z
Publication Date2024-12
Publication NameArab Media & Society
Identifierhttp://dx.doi.org/10.70090/AAS24AAI
ISSN1687-7721
URIhttp://hdl.handle.net/10576/62114
Abstractسعت هذه الدراسة إلى تحليل اتجاهات الأدبيات العربية التي تناولت توظيف تكنولوجيا الذكاء الاصطناعي في وسائل الإعلام والاتصال. وتنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات البعدية Meta-Analysis، أو التحليل من المستوى الثاني Secondary Analysis، بشقيه الكمي والكيفي. وتمثل مجتمع الدراسة في الدراسات الإعلامية العربية التي تم إنجازها خلال الأعوام من 2020 حتى 2024 في هذا المجال، وقد بلغ عددها (65) دراسة، ومن أهم نتائجها تصدر الصحافة الورقية والصحافة الإلكترونية اهتمام الأدبيات التي تناولتها الدراسة، ثم الإعلام الرقمي، وجاءت الدراسات التي تقصَّت تقنيات الذكاء الاصطناعي في المؤسسات الصحفية من حيث الواقع، والمستقبل، والتأثيرات والإشكاليات المترتبة على استعمالها في مقدمة الدراسات العربية المنجزة على هذا الصعيد، تبعتها الدراسات التي تقصَّت توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في المؤسسات الصحفية ومستقبلها من وجهة نظر النخب.
Languagear
PublisherArab Media & Society Kamal Adham Center for Television and Digital Journalism The American University in Cairo
Subjectartificial intelligence
Journalism media and communication
meta-analysis
meta-studies
newsrooms
the future of journalistic professions
Titleاتجاهات الدراسات الإعلامية العربية في مجال الذكاء الاصطناعي- دراسة تحليلية نقدية
TypeArticle
Pagination1-34
Volume Number37
Alternative AbstractThis study analyzes trends in Arab literature that address the use of artificial intelligence (AI) technology in mass media. The research relies on a meta-analysis, or secondary analysis, and incorporates both quantitative and qualitative approaches. The study examines all Arab media studies conducted in this field between 2020 and 2024, which totals 66 studies. One important finding identified by this study is print and electronic journalism were the most frequently examined areas, which was followed by digital media. Studies investigating the current and future uses of artificial intelligence technologies in mass media, as well as the effects and problems arising from their integration, were the most prevalent. Meanwhile, other studies explored the employment and future of AI applications in mass media institutions from the perspective of elites.
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record