• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز الكندي لبحوث الحوسبة
  • الشبكات وخدمات البنية التحتية للمعلومات والبيانات
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز الكندي لبحوث الحوسبة
  • الشبكات وخدمات البنية التحتية للمعلومات والبيانات
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Ensemble meta-heuristics and Q-learning for staff dissatisfaction constrained surgery scheduling and rescheduling

    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    S0952197624008261.pdf (5.375Mb)
    التاريخ
    2024
    المؤلف
    Hui, Yu
    Gao, Kai-zhou
    Wu, Naiqi
    Suganthan, Ponnuthurai Nagaratnam
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    In this study, we investigate the multi-objective surgery scheduling and rescheduling problems with considering medical staff dissatisfaction and fuzzy surgery time. Rescheduling is activated when emergency patients arrive. First, a multi-objective mathematical model is established for maximizing the average patient satisfaction, and minimizing the fuzzy maximum completion time and total medical cost, simultaneously. Second, five meta-heuristics are employed and improved to solve the concerned problems. Five heuristic rules are developed to improve the diversity and quality of initial solutions. For improving the performance of meta-heuristics, six local search operators are designed and two Q-learning-based strategies are developed to select optimal ones intelligently. Finally, 29 instances with different scales are used to verify the performance of the proposed algorithms. Compared with the basic meta-heuristics, the average performance of the algorithms with the second Q-learning-based strategy is improved by 62.5%, 62.1%, 50%, 70.7%, and 70.7%, respectively. Through the Friedman test, the asymptotic significance values of both metrics (0.034 and 0.000) are less than 0.05, indicating that there is a significant performance gap among five algorithms with the second Q-learning-based strategy. The average rank values of the teaching-learning-based optimization with the second Q-learning strategy are 3.7069 and 2.0690 for two metrics, which are better than the compared ones. 2024 Elsevier Ltd
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.engappai.2024.108668
    http://hdl.handle.net/10576/62231
    المجموعات
    • الشبكات وخدمات البنية التحتية للمعلومات والبيانات [‎142‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video