فاعلية مشعرات الاسترجاع في تذكر طلاب المرحلة الثانوية بمدينة المنيا
Author | Habshy, Nagdy Wanees [نجدي ونيس حبشي] |
Available date | 2009-11-25T13:09:57Z |
Publication Date | 1997 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 1997, Vol. 6, No. 11, Pages 121-159. |
Abstract | تهدف هذه الدراسة إلي تعرف: أنماط مشعرات الاسترجاع التي يستخدمها طلاب المرحلة الثانوية، والفروق في استخدام هذه الأنماط تبعا لمتغيري الفرقة الدراسية، والجنس، ومشعرات الاسترجاع التي يفشل طلاب المرحلة الثانوية في استخدامها، اعتقادات طلاب المرحلة الثانوية عن كيف تذكرهم، الفروق في اعتقادات طلاب المرحلة الثانوية عن كيف تذكرهم تبعا لمتغيري الفرقة الدراسية والجنس، تأثير ترك طلاب المرحلة الثانوية للمدرسة الإعدادية على قدرتهم على الاسترجاع تبعا لمتغيري الفرقة الدراسية والجنس، طبيعة الفروق في الاسترجاع العام تبعا لمتغيري الفرقة الدراسية والجنس، تحقيق الشروط السيكومترية لقائمة الاسترجاع العام- إعداد أنوشيان وآخرون (1985) بما يسمح باستخدامها في البيئة المصرية. وقد تكونت العينة من (240) طالبا بالمرحلة الثانوية. وأهم ما أوضحته النتائج ما يلى: 1- أن مشعرات المعنى الداخلي هي أكثر المشعرات استخداما بين طلاب المرحلة الثانوية حيث استخدمها 89.2% من أفراد العينة، في حين كانت المشعر ات الصوتية هي الأقل استخداما وذلك مقارنة بأنماط المشعرات الأخرى حيث استخدمها68.4% من عدد طلاب العينة الكلية. 2- أن 59.6% من طلاب العينة الكلية يثقون في جودة ذاكرتهم وتذكرهم للمعلومات. 3- أن 27.9% من طلاب العينة الكلية يعتقدون في تأثير ترك المدرسة الإعدادية على قدرتهم على الاسترجاع العام. 4- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الجنسين في مشعرات الاسترجاع عدا مشعري المعنى الخارجي لصالح الإناث وترك الطلاب للمدرسة الإعدادية لصالح الذكور. 5- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب الجدد والطلاب القدامى في متغيرات الدراسة عدا مشعرات المعنى الداخلي حيثا كانت الفروق عند مستوى0.05 لصالح الطلاب القدامى، ومشعرات الشى الخارجي عند مستو ى 0.01 لصالح الطلاب الجدد، وتأثير ترك الطلاب للمدرسة الإعدادية عند مستوى 0.01 لصالح الطلاب القدامى. 6- وجدت علاقة ارتباطيه دالة إحصائيا بين الاسترجاع العام ودرجات التحصيل في كل من: اللغة العربية- اللغة الإنجليزية- اللغة الفرنسية، مما يشير إلي إمكانية إسهام الاسترجاع العام في التنبؤ بدرجات التحصيل. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | Secondary Education التعليم الثانوي |
Alternative Title | Effectiveness of retrieval cues in the recall of secondary stage students in Minya City |
Type | Article |
Pagination | 121-159 |
Issue Number | 11 |
Volume Number | 6 |
Alternative Abstract | The purpose of this study was to investigate types of retrieval cues used by secondary stage students , the differences in these types according to grade and sex , types of retrieval cues which secondary stage students failed ~o use , beliefs of secondary stage students about the quality of their memory , the differences in the beliefs of the secondary stage students about the quality of their memory according to grade and sex ,.the effect of leaving the prep school on the secondary stage students ability to recall according to grade and sex , the nature of the differences in the general recall according to grade and sex and the achievement of the psychometric conditions for The General; Retrieval Inventory prepared by Anooshian ,L. J. et al. 1985 . The sample consisted of (240) students in the secondary stage. The most important findings were as follows : I - Semantic - Internal cues were the most used by the secondary stage students(89.2 %) ,while phonological cues were the least used by the same sample (68.4%). 2 - 59.6% of the total sample believed in the quality of their memory . 3 - 27.9% of the total sample believed that leaving prep school influenced their general recall , as a part from possible change in residence . 4 - there were not significant differences between males and females in the types of retrieval cues except semantic - internal cues where the differences between them were in the favor of females , and leaving the prep school where the differences were in the favor of males . 5 - There were significant differences between new and old students in study variables except semantic - internal cues ,external - object cues and the effect of leaving the prep school . 6 - General recall can predict with achievement in the Arabic language , the English language and the French language . |