فاعلية استخدام بعض استراتيجيات مساعدات التذكر بالأسلوب الترابطي في تحصيل المعرفة التاريخية والاحتفاظ بها لدى طلبة الصف الأول المتوسط
Author | Ibrahim, Fadel Khaleel [فاضل خليل ابراهيم] |
Available date | 2009-11-25T13:10:15Z |
Publication Date | 2003 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 2003, Vol. 12, No. 23, Pages 105-141. |
Abstract | استهدفت الدراسة التعرف على فاعلية استخدام بعض استراتيجيات مساعدات التذكر (الموقع- الحرف الأول- الكلمة المفتاحية) بالأسلوب الترابطي في تحصيل طلبة الصف الأول المتوسط للمعرفة التاريخية واحتفاظهم بها عند مستوى التذكر في مادة التاريخ القديم للوطن العربي مقارنة بالطريقة التقليدية (الاعتيادية). ووفق هذا الهدف صيغت فرضيتان، تناولت الاولى متغير التحصيل والثانية متغير الاحتفاظ. واعتمدت الدراسة على تصميم المجموعة الضابطة ذات الاختبار البعدي ( Post-Test Only Control Group Design) وتكونت العينة من (73) طالبا في مدرستين متوسطتين للبنين في مركز محافظة نينوى، مثلت احداهما المجموعة التجريبية (35) طالبا، والثانية المجموعة الضابطة (38) طالبا. وتم إجراء التكافؤ بين المجوعتين وفق العمر الزمني للطلبة، ومعدلهم العام في الصف السادس الابتدائي، والمستو ى التعليمي للأبويين، ودرجة الذكاء. واستخدمت الدراسة اختبارا تحصيليا بعديا اعده الباحث وفق المادة التعليمية المحددة للتجربة واهدافها السلوكية، وجرى التحقق من صدق محتوى الاختبار وثباته، واستخرجت معامل سهولة الفقرات وصعوبتها، وقوتها التمييزية. كما تم تهيئة الخطط التدريسية المناسبة لكلتا الطريقتين طيلة فترة التجربة والتي استغرقت اثنا عشر أسبوعاً، وجرى استخدام معامل ارتباط بيرسون (Pearson Correlation) واختبار (ت) (t-test). للمعالجات الاحصائية. وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بمستو ى (0.1) في التحصيل والاحتفاظ بين طلبة المجموعة التجريبية التي درست مادة التاريخ باستخدام بعض استراتيجيات مساعدات التذكر بالأسلوب الترابطي وطلبة المجموعة الضابطة التي درست المادة ذاتها بالطريقة التقليدية (الاعتيادية) ومن دون اعتماد تلك الاستراتيجيات، ولمصلحة طلبة المجموعة التجريبية الذين تفوقوا بفاعلية على اقرانهم في المجموعة الاخرى ووفق نتائج الدراسة قدم الباحث عدداً من التوصيات والمقترحات. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | Psychology علم النفس |
Alternative Title | The effectiveness of using some mnemonics strategies in the combinedstyle on the historical knowledge achievement and retention by the first class intermediate students. |
Type | Article |
Pagination | 105-141 |
Issue Number | 23 |
Volume Number | 12 |
Alternative Abstract | The study aims at knowing the effectiveness of using some mnemonics (Loci- first letter- Keyword) in the combined style on the historical knowledge achievement and retention by the first class intermediate students compared with the traditional method. Two hypotheses have been formulated, one about achievement and other about achievement and other about retention. The study has used the post-test only control group design. The sample consists of (73) students in two boys school in Mosul City Center, one of the school for experimental group (no.35) and the other for control group (no.38), then equivalence between the two groups has been conducted in the in the light of many variables. The study has used the post achievement test prepared by the researcher depending on the teaching sbject and the behavioral objectives, content validity and equivalent form method reliability have been used, the analysis of items and their discrimination has been produced. Additionally the teaching plans for the tow groups have been prepared for the experiment, which lasted (12) weeks. The Pearson correlation and t-test has been used as statistical method. The study shows that there are statistical differences at the leve of (0.01) in the achievement and retention between the experimental group who studied history by the mnemonics strategies and the control group who study the history by the traditional (normal) method with the favour of the experimental group who show highly effectiveness their learning comparing by their colleague in the other group. In the light of the present results suggestions and recommendations. have been introduced. |