Show simple item record

Authorسعادة, جودت أحمد
Authorقطامي, يوسف محمود
Authorآل خليفة, وداد حمد
Available date2009-11-25T13:10:49Z
Publication Date1996
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1996, Vol. 5, No. 9, Pages 135-177.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8148
Abstractاستهدفت الدراسة الحالية تقصي أثر تعليم الأب وتعليم الأم والترتيب الولادي في قدرات التفكير الابداعي لدي عينة من أطفال مرحلة ما قبل الدراسة بدولة البحرين. وقد استخدمت لهذا الغرض أداة بحث لقياس القدرات الثلاث للتفكير الابداعي (الطلاقة، والمرونة، والأصالة) تتصف بدلالات صدق وثبات مقبولة. واستخدم الباحثون الثلاثة تحليل التباين الثلاثي (3x2x3) والتفاعلات للتجمعات الثلاثية والثنائية للمتغيرات المدروسة لأداء الأطفال البالغ عددهم (209) منهم (104) من الذكور و (105) من الاناث، تم اختيار روضاتهم بطريقة عشوائية. وقد أظهرت نتائج الدراسة تفوق أداء الطلاقة والمرونة الابداعيتين، بينما اظهر الاطفال تدنياً في درجات قدرة الاصالة الابداعية مقارنة بدرجات قدرتي الطلاقة والمرونة. كما ظهر اثر ذو دلالة احصائية لمستوى تعليم الأب في قدرتي الطلاقة والمرونة الابداعيتين، وأثر 135 آخر لمستوى تعليم الأم في قدرة الاصالة الابداعية. كذلك ظهر تأثير لعامل الترتيب الولادي في درجات قدرة الطلاقة والأصالة الابداعيتين. وأوصت الدراسة بأجراء مزيد من الدراسات الجديدة لبحث أثر متغيرات أخرى مثل الحالة الاقتصادية والاجتماعية ووظيفة الأب والأم في قدرات التفكير الابداعي للأطفال وعلاقة ذلك بتحصيلهم في المواد الدراسية المختلفة.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectCreativity
الابداع
Titleاثر مستوى تعليم الأب والأم والترتيب الولادي في قدرات التفكير الابداعي لدى عينة من أطفال ما قبل المدرسة بدولة البحرين
Alternative TitleThe impact of parents educational level and birth order on creative thinking abilities among the children of Bahrain
TypeArticle
Pagination135-177
Issue Number9
Volume Number5
Alternative AbstractThe purpose of the present study was to investigate the impact of the parents' educational level and the birth order on the children's fluency, flexibility and originality in creative thinking among kindergaden children in the state of Bahrain. The subjects, who were 200 children (104 males and 105 females), were selected randomly and tested in their schools. This testing was done by using an instrument that measured the three aspects of creativity and that exhibited an acceptable degree of validity and reliability. The data analysis consisted of a three-way Analysis of Variance (3 x 2 x 3) which showed main effects of the independent variables and the corresponding bi - variate and trivariate interactions. The results revealed a high performance level in the subjects' creative fluency and flexibility and a relative low 'ability in their creative originality. They also showed a statistically significant main effect of the father's education on the children's fluency and originality and a significant main effect of the mother's education on creative originality. The child's birth order in the family was also found to have a significant main effect on creative fluency and originality. The study recommended additional studies to investigate the impact of other variables such as the children's socioeconomic status and the father's and mother's function in the development of the child's creative thinking and the impact of this function on achievement in the different school subjects.
AuthorSa'adeh, Jawdat Ahmed
AuthorQutami, Yusuf
AuthorAl Khalifa, Wedad Hamad
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record