التقويم التربوي في المرحلة الابتدائية بين النظرية والتطبيق (دولة الكويت كحالة)
Author | Al Bustan, Ahmad [احمد البستان] |
Available date | 2009-11-25T13:12:06Z |
Publication Date | 1999 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 1999, Vol. 8, No. 16, Pages 99-132. |
Abstract | التقويم هو الوسيلة التي يمكن للإدارة المدرسية الحكم بها على مدى نجاح البرنامج التعليمي أو فشلة. ويؤدي التقويم التربوي وظائف ثلاثة، هي التشخيص والعلاج والوقاية ولكل منها غايتها التي تسعى إليها وأدواتها ووسائلها التي تساعد على تحقيق أهدافها ولما أنجزه المتعلم في مجال معين. تتصدى الدراسة للإجابة على التساؤلات التالية هل لدى معلمي المرحلة الابتدائية التطورات الحديثة في مجالات عمليات التقويم. ويهدف البحث تلمس أسباب القصور أو عوامل النجاح في أساليب التقويم المتبعة حاليا والى تقديم المقترحات والتوصيات لتطوير أداء المعلمين في هذا الجانب الهام من العمل التربوي. تتبع هذه الدراسة المنهج الوصفي بأدواته المختلفة وخاصة الاستبيانات وهي الأدوات الرئيسية للدراسة الحالية. كما أنها تتبع أيضا الأسلوب الإحصائي في تحليل الدراسة الميدانية. وقد تضمنت استبانة المعلمين خمسة وثلاثين سؤالا استوعبت عدة مجالات للتقويم التربوي منها الأهداف التي يهتم بها التقويم، التكامل في التقويم، الصعوبات التي تواجه المعلم في عمليات التقويم، التعاون في التقويم. ومن خلال الاطلاع على الدراسات و البحوث الميدانية ومن أراء العاملين في الميدان التربوي قدمت عدة مقترحات وتوصيات لتطوير عملية التقويم التربوي في المرحلة الابتدائية. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | Primary Education التعليم الابتدائي |
Alternative Title | Education assessment between theory and paractice a case study on the primary stafge in the state of Kuwait |
Type | Article |
Pagination | 99-132 |
Issue Number | 16 |
Volume Number | 8 |
Alternative Abstract | Assessment is the means by which school administrators evaluate their educational progress. The educational assessment performs three functions; Diagnostic, remedial and preventive. Each of these functions has its own targets' Achievement in a specific field. This study focuses on a specific question related to the primary school teachers' Knowledge of assessment and their follow-up of the development in the assessment processes This study designed to achieve the following objectives: 1- Evaluate the points of strength and weakness in the current assessment methods. 2- Propose recommendations to help improve teachers' performance regarding this crucial educational issue. The research approach in this study is a descriptive analytical approach with its various tools is adopted the Purpose of this study. Questionnaires are the main instruments for data collections and the statistic analysis of the field study data is the basis of the study findings. The teacher's questionnaire includes 35 questions designed to measure various areas of educational assessment. The areas investigated include assessment objectives and consistency and the difficulties teachers' face in the assessment process and their cooperation in this concern. On the basis of the literature review, the filed study findings, and the opinions of the educationalists, many recommendations and suggestions are proposed to improve the process of the educational assessment at the primary stage. |