Show simple item record

AuthorRewaka, Gazi [غازي ضيف الله رواقة]
Available date2009-11-25T13:12:35Z
Available date2015-01-19T06:06:52Z
Publication Date1999
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1999, Vol. 8, No. 16, Pages 75-98.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8202
Abstractهدفت الدراسة إلى تقويم كتاب التربية المهنية للصف الخامس الأساسي من وجهة نظر معلمي التربية المهنية في الأردن، وذلك للوقوف على مستوى إعداد هذا الكتاب وإبراز جوانب القوة والضعف في إعداده. استخدم الباحث استبانة مكونة من (58) فقرة وقعت في (7) مجالات وذلك بعد التأكد من صدقها وثباتها. شمل مجتمع الدراسة معلمي التربية المهنية في محافظة اربد، وتم أخذ عينة مكونة من 199 معلما ومعلمة. أشارت نتائج الدراسة إلى تدني تقديرات معلمي التربية المهنية التقويمية لكتاب التربية المهنية في جميع مجالاته. وتبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس أو لمتغير الدرجة العلمية. وتبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات المعلمين التقويمية تعزى لمتغير التخصص ولصالح العلوم المنزلية؟ وكذلك لمتغير الخبرة التعليمية ولصالح الخبرة الطويلة.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectPrimary Education
التعليم الابتدائي
Titleتقويم كتاب التربية المهينة للصف الخامس الأساسي من وجهة نظر معلمي التربية المهنية في الأردن
Alternative TitleAn evaluation of the fifth grade prevocational education textbook from the perspective of the prevocational education teachers in Jordan
TypeArticle
Pagination75-98
Issue Number16
Volume Number8
Alternative AbstractThe purpose of this study was to evaluate the fifth grade prevocational education textbook (FGPVET)' from the point of view of the prevocational education teachers in Jordan; in order to identify its suitability for the instructional process. An instrument consisted of (58) items was used after validity and reliability were conducted. A sample of 199 teachers' responses were analysed. Findings showed that the (FGPVET) dose not meet the proper norms of the instructional textbook. Sex and Degree of the teachers had no effects on their responses' whereas; teachers' speccalizaions and experiences had affected their evaluations.
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record