المشكلات السلوكية لدى أطفال المدرسة الابتدائية بدولة قطر
Author | Al Khulaifi, Sabika Youssuf [سبيكة يوسف الخليفي] |
Available date | 2009-11-25T13:12:42Z |
Publication Date | 1994 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 1994, Vol. 3, No. 6, Pages 11-55. |
Abstract | تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة المشكلات السلوكية لدى أطفال المرحلة الابتدائية بدولة قطر حسب متغيرات السن والجنس والجنسية، والتفوق والتأخر الدراسي من الصف الثالث وحتى السادس الابتدائي. وقد استخدمت في الدراسة أداتان هما: قائمة المشكلات السلوكية من إعداد الباحثة، واختبار الشخصية من إعداد عطية هنا، وتكونت عينة البحث من 462 تلميذاً وتلميذة من تلاميذ المرحلة الابتدائية، وقد استخدمت تحليلات إحصائية كتحليل التباين الرباعي لمعرفة التفاعلات المختلفة بين المتغيرات السابق ذكرها على المشكلات السلوكية والتوافق الشخصي والاجتماعي. وأوضحت النتائج أن المشكلات السلوكية لم تظهر بدرجة كبيرة لدى عينة البحث وأن أهمها هي إهمال الواجبات المدرسية. وانها تزداد مع التقدم في العمر والدراسة. وكانت أكثر وضوحاً لدى البنين عنها لدى البنات ولدى المتأخرين دراسياً عنها لدى المتفوقين دراسياً ولدى الصفوف الأعلى بدرجة أكبر من الصفوف الأدنى. واتضح أيضا أن التوافق الشخصي والاجتماعي يزداد مع التقدم في العمر والمرحلة الدراسية. وقد يشير هذا إلى تناقض في نتائج الدراسة فكيف تكون العينات الأكثر مشكلات هي عينات أكثر توافقاً. ويمكن أن نفسر هذا التناقض الموجود على المستوى الإحصائي فقط، حيث أن متوسط المشكلات بالنسبة لكل الصفوف يوضح أنها لا تعاني من المشكلات إلا بدرجة بسيطة، حيث أن متوسطاتها أقل من المتوسط الافتراضي. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | Psychology علم النفس |
Alternative Title | Behavior problem of primary school children in Qatar |
Type | Article |
Pagination | 11-55 |
Issue Number | 6 |
Volume Number | 3 |
Alternative Abstract | This study aimed to determine the behavior problems of primary school children in Qatar according to sex, age, nationality and achievement. Two tools were used (Behavior Problems Inventory prepared by the researcher, and a personality test prepared by Atia Hana) with a sample of primary pupils from grade three to grade six of both sexes. Statistical results showed that behavior problems are not severe and the most prominant problems is the negligence of homework. This problem becomes more severe with the increase of age. It is clearer in males more than in females, in low achiever than in high achiever, and in upper grades than lower grades. The results also showed that social and personal adjustment increases with the increase in age and consequently in grade. |
Alternative Abstract | This Study aims to explore the behavioral proplems of the childem of primary school with respect to the variables of age, sex, nationality, educational progress and classes from three to six. Tow measures were used in this study; a checklist of behavioral problem, and test of personality. These tests were used with 462 students. The results show that there are no sever behavioral problems among the subject. But the more the students advance in age and in educational level, the more behavioral problems become clear, The result make it clear that behavioral problems are more prevasive among boys than girls and amorgs upper classes than lower ones, it appears that the more one advances in age and education the more his soiciopersonal comatebetty increases. The result of the study come for now it happens that the subject of most proplems, and the one woh are mone compatable. This could be explained on the measural level only, for the mean of problem for all classes shows that they do not suffer from problems in high digree for this means are much less than the hypothetical mean. |