معايير وأساليب اختيار مديري المدارس القطرية : نموذج مقترح
Author | صادق, حصه محمد |
Available date | 2009-11-25T13:13:00Z |
Publication Date | 1996 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 1996, Vol. 5, No. 9, Pages 11-56. |
Abstract | استهدف البحث التعرف على أهم المعايير والأساليب المتبعة لاختيار مديري المدارس عامة، وتقييم نظام الترشيح والترقي لمديري المدارس القطرية، ولقد ظهر من الدراسة أن اسم المعايير المستخدمة في الترقية لمنصب وكيل/ مدير المدرسة في المدارس القطرية هي: الخبرة، المؤهل، الكفاءة المهنية. وتخلو المعايير من استخدام الأساليب المقننة كاختبارات الكفاءة الإدارية أو السمات القيادية أو المقابلة- إلا على نطاق ضيق وبشكل بسيط- أو مقاييس الاتجاهات والقيم والذكاء وغيرها من الأساليب التي يمكن أن تكشف عن بعض الصفات والقدرات التي لا يمكن أن تكشف عنها المعايير الثلاثة السابقة. لذلك وبناء على الدراسة النظرية التي تم استعراضها في البحث تم إعداد نموذج مقترح لترقية المرشحين لوظيفة وكيل/ مدير مدرسة، وتم في هذا النموذج إعداد وتقنين: استبيان للكفاءة الإدارية وأخر لقياس الاتجاهات نحو العمل الإداري التربوي، كما تم اقتراح محاور أساسية يمكن الاستفادة منها في إجراء المقابلات مع المرشحين. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | Teachers المعلمون |
Alternative Title | Criteria and methods of Qatari school principals selection: Suggested model |
Type | Article |
Pagination | 11-56 |
Issue Number | 9 |
Volume Number | 5 |
Alternative Abstract | The research aimed to illustrate the most important criteria and methods used to select school principals in general. And evaluate the system of promotion and election for Qatari school principals, this research illustrated that the most important criteria which are used for promotion of principals and principals assistants in Qatari schools were : experience, qualifications, job performance, These criteria did not include any methods like job performance questionnaires or leadership traits questionnaires or interview - except in some cases - or attitudes measurements or values or intelligence or other methods that might explore abilities and traits by the previous three criteria mentioned before. So, upon rnw theoretical study a suggested model was prepared to promote the electors to principals I principals assistants. In this model it was prepared : a standardized administrational efficiency questionnaire and another one to measure the attitudes toward educational administration tasks, and major items were suggested which can be used in interviews with electors. |
Author | Sadiq, Hassa Mohamed |