The Effects of Demographic Differences on Value System and Perceived School Climate in Qatar Elementary Public Schools
Author | Al Mulla, Amal [آمال الملا] |
Available date | 2009-11-25T13:13:11Z |
Publication Date | 1993 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 1993, Vol. 2, No. 3, Pages 7-34. |
Abstract | Demographical differences were explored in elementary school teachers' perception of climate and value systems. The Arabic versions of OCDQ scale (Halpin and Croft, 1962) which measures Organizational Climate and the Study of Value scale (Allport, Vernon, and Lindzey, 1970) which measures six person¬ality values (Hana, 1986) were administered to 90 elementary school teachers in Qatar. Demographic differences were found with respect to teachers' perception of climate in their schools and with respect to teachers' values. The most striking differences centered around age-related varibles and gender. Some nationality differences were also found. The author concludes that this popu¬lation with respect to nationality differences is more homogeneous than one might expect. |
Language | en |
Publisher | Qatar University |
Subject | Primary Education التعليم الابتدائي |
Alternative Title | اثر بعض المتغيرات الدبموجرافية على كل من النظام القيمي والمناخ المدرسي كما يدركه المعلمون بالمدراس الإبتدائية بدولة قطر |
Type | Article |
Pagination | 7-34 |
Issue Number | 3 |
Volume Number | 2 |
Alternative Abstract | هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدركات المعلمين بالمدارس الابتدائية لكل من النظام القيمي والمناخ المدرسي السائد ، وما قد يكون هناك من فروق في هذه المدركات ترجع إلى بعض المتغيرات الديموجرافية، وقد تم تطبيق الصورة العربية لمقياس المناخ المؤسسي التنظيمي لهالبن وكروفت عام 1962 (Halpin & Croft) ، وكذلك مقياس القيم لكل من ألبورت وفيرنون وليندزى (AIIport, Vernon&Li111dzey, 1970) والذي يقيس ست سمات قيمية ، وتكونت عينة الدراسة من (90) معلماً ومعلمة من معلمي ومعلمات المدارس الابتدائية بدولة قطر . وقد وجدت فروق ديموجرافية بشأن مدركات المعلمين طبقاً للنظام القيمي والمناخ المدرسي ، وكانت أكبر هذه الفروق ما يتعلق منها بالعمر والجنسية ، والجنس ، وقد اتضح للباحثة من خلال هذه الدراسة أن المجتمع الأصل للدراسة يعتبر متجانساً بدرجة أكبر مما كان متوقعا فيما يتعلق بالفروق بين الجنسيات . |