• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    أنماط المناخ المدرسي السائدة في مدراس التعليم العام بدولة قطر وعلاقتها ببعض المتغيرات

    Thumbnail
    View/Open
    050120-0001-fulltext.pdf (1.024Mb)
    Date
    2001
    Author
    صادق, حصه محمد
    المعضادي, فاطمة يوسف
    Sadiq, Hassa Mohamed
    Al Mudadi, Fatima Y.
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    استهدف البحث التعرف على أنماط المناخ المدرسي السائدة في مدارس التعليم العام بدولة قطر، وتم اعداد استبانة لقياس المناخ تضم الأبعاد التالية: - الأبعاد المتعلقة بسلوك المدير: ويقاس من خلال عامل التركيز علي الإنتاج، والتركيز على العلاقات الإنسانية. - البعد المتعلق بسلوك المعلمين: ويقاس من خلال عامل الالفة. - البعد المتعلق بسلوك الجماعة: ويقاس من خلال عامل الروح المعنوية. - البعد المتعلق بسلوك التلميذ: ويقاس من شكل عامل الالتزام. ولقد تم تعميم ادرة الدراسة وتطليقها عي 1081 مدرسا تم اختيارهم بطريقة عشوائية من ثمان مدارس ابتدائية بنات، وخمس مدارس إعدادية بنات، خمس مدارس ثانوية بنات، ست مدارس ابتدائية بنين، خمس مدارس إعدادية بنين، وخمس مدارس ثانوية بنين وكانت أهم النتائج ما يلي: 1- إن المدارس القطرية تتمتع بمناخ عائلي حيث ترتفع درجات تركيز المدير علي العلاقات الإنسانية في سلوكه، ودرجات الألفة بين المدرسين، بينما تتوسط درجات الالتزام الخاص بسلوك الطلاب والروح المعنوية الخاص بسلوك الجماعة وتنخفض درجات التركيز على الروح المعنوية. 2- السمة الغالبة لمدارس البنات ارتفاع درجات الألفة بين المدرسات. 3- مدارس البنين تتميز بمناخ يقترب من المناخ المفتوح. 4- في المدارس الاعدادية ترتفع درجات التركيز على الإنتاج وتنخفض درجات الألفة. 5- في المدارس الابتدائية ترتفع درجات الألفة وتنخفض درجات التركيز على الإنتاج. وتقدمت الدراسة بعدد من التوصيات والمقترحات.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8228
    Collections
    • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005] [‎225‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video