أنماط المناخ المدرسي السائدة في مدراس التعليم العام بدولة قطر وعلاقتها ببعض المتغيرات
Author | صادق, حصه محمد |
Author | المعضادي, فاطمة يوسف |
Available date | 2009-11-25T13:13:34Z |
Publication Date | 2001 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 2001, Vol. 10, No. 20, Pages 27-59. |
Abstract | استهدف البحث التعرف على أنماط المناخ المدرسي السائدة في مدارس التعليم العام بدولة قطر، وتم اعداد استبانة لقياس المناخ تضم الأبعاد التالية: - الأبعاد المتعلقة بسلوك المدير: ويقاس من خلال عامل التركيز علي الإنتاج، والتركيز على العلاقات الإنسانية. - البعد المتعلق بسلوك المعلمين: ويقاس من خلال عامل الالفة. - البعد المتعلق بسلوك الجماعة: ويقاس من خلال عامل الروح المعنوية. - البعد المتعلق بسلوك التلميذ: ويقاس من شكل عامل الالتزام. ولقد تم تعميم ادرة الدراسة وتطليقها عي 1081 مدرسا تم اختيارهم بطريقة عشوائية من ثمان مدارس ابتدائية بنات، وخمس مدارس إعدادية بنات، خمس مدارس ثانوية بنات، ست مدارس ابتدائية بنين، خمس مدارس إعدادية بنين، وخمس مدارس ثانوية بنين وكانت أهم النتائج ما يلي: 1- إن المدارس القطرية تتمتع بمناخ عائلي حيث ترتفع درجات تركيز المدير علي العلاقات الإنسانية في سلوكه، ودرجات الألفة بين المدرسين، بينما تتوسط درجات الالتزام الخاص بسلوك الطلاب والروح المعنوية الخاص بسلوك الجماعة وتنخفض درجات التركيز على الروح المعنوية. 2- السمة الغالبة لمدارس البنات ارتفاع درجات الألفة بين المدرسات. 3- مدارس البنين تتميز بمناخ يقترب من المناخ المفتوح. 4- في المدارس الاعدادية ترتفع درجات التركيز على الإنتاج وتنخفض درجات الألفة. 5- في المدارس الابتدائية ترتفع درجات الألفة وتنخفض درجات التركيز على الإنتاج. وتقدمت الدراسة بعدد من التوصيات والمقترحات. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | Education التعليم |
Alternative Title | The most common patterns of school climate in Qatar Public Schools and its relation with some variables |
Type | Article |
Pagination | 27-59 |
Issue Number | 20 |
Volume Number | 10 |
Alternative Abstract | The objective of the research is to discover the most common patterns of school climate in Qatar public schools. The Questionnaires prepared to measure the climate have included the following subtests : • Principals' behavior which is measured through production emphasis and consideration. • Teachers' behavior which is measured on the basis of the element of (Intimacy). • Groups behavior which is measured on the basis of the element of (Morale). • Students' behavior which is measured on the basis of the element of (Discipline). 1081 teachers responded to the questionnaires. The teachers were chosen randomly from elementary, preparatory, secondary boys' and girls' schools. The research conclusions are as follows. 1. The climate of schools in Qatar is a (familiar climate), in which the principal emphasis is on (consideration), and a high degree of (Intimacy) among teachers' behavior. While the degree related to discipline in students' behavior and groups morale tends to be moderate. Additionally, the degree of productivity, which is related to principals' behavior, tends to be low. 2. Girls Schools have high degree of (Intimacy) . 3. Boys schools have an open climate. 4. Preparatory schools have a high degree of (Production) and a low degree of (Intimacy). 5. Elementary schools have a high degree of (Intimacy) and a low degree of (Production). Based on the findings and conclusions of the research, recommendations have been presented. |
Author | Sadiq, Hassa Mohamed |
Author | Al Mudadi, Fatima Y. |