Comparison of self-concept of socially disadvantaged orphans and its relationship to academic achievement
Author | Mukallid, Samar [سمر مقلد] |
Author | Nakadi, Lena [لينا نكدي] |
Available date | 2009-11-25T13:13:43Z |
Publication Date | 2000 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 2000, Vol. 9, No. 17, Pages 29-42. |
Abstract | The purpose of the study was to compare the self-concept and its relation to academic achievement in a sample of orphans across: grade level, gender, and type of social disadvantage (loss of father, loss of mother, loss of both, and other cases). Ninety male and eighty five female students enrolled in 5th, 6th and 7th grades in a school orphanage in Alley, Lebanon responded to an adapted version of the Self-Description Questionnaire (SDQ). Means, standard deviations, total and subtotal self-concept scores were obtained for each of grade level, gender, and types of social disadvantage. One-way analysis of variance procedures were conducted to examine the differences across grade level, gender, and types of social disadvantage. ANOVA procedures revealed significant differences in self-concept measures across grade level and gender. However, no difference has been observed across types of social disadvantage. A series of correlation coefficients were computed to describe the relationship between categories of self-concept and academic achievement. It was observed that significant correlation exists between academic self-concept and academic achievement, as opposed to non-academic self-concept measures, across grade level, gender, and types of social disadvantage. The results were discussed in terms of the relationship between self-concept measures and academic achievement. |
Language | en |
Publisher | Qatar University |
Subject | Education التعليم |
Alternative Title | مقارنة تصور الذات وعلاقته بالتحصيل الأكاديمي في ضوء متغيرات الجنس والصف لدى عينة من طلاب المرحلة المتوسطة في دار للأيتام في لبنان |
Type | Article |
Pagination | 29-42 |
Issue Number | 17 |
Volume Number | 9 |
Alternative Abstract | تهدف هذه الدراسة إلى مقارنة مستوى تصور الذات وعلاقته بالتحصيل الأكاديمي في ضوء متغيرات الجنس والصف ونوع الحالة الاجتماعية ( يتيم / يتيمة الأم، يتيم / يتيمة الأب ، يتيم/ يتيمة الأم والأب معا وغيرها ) لدى عينة من طلاب المرحلة المتوسطة . لتحقيق هذا الهدف قامت الباحثتان بترجمة وتعيل استبانة وصف الذات (Shavelson et al., 1982) وتوزيعها على 90 طالبا و 85 طالبة في الصف الأول والثاني والثالث متوسط في مدرسة تابعة لدار للأيتام في عاليه ، لبنان. تمت معالجة البيانات بالأساليب الإحصائية المناسبة ومن أهم النتائج وجود فروقات ذات دلالة إحصائية في درجة مقياس مفهوم الذات بين الجنسين وبين كل من الصف الأول والثاني والثالث متوسط . كما تبين أن هناك ارتباطا إحصائيا ايجابيا بين مستوى التصور الأكاديمي للذات ( مثلا " المظهر الخارجي ، والعلاقة مع الأهل ) والتحصيل الأكاديمي . كذلك تبين أن هذا الارتباط لا يختلف باختلاف الجنس والصف والحالة الاجتماعية . وقد دلت النتائج على إنه كلما ازداد مستوى التصور الأكاديمي للذات ازداد مستوى التحصيل الأكاديمي بغض النظر عن الجنس، والصف والحالة الاجتماعية . وقد تم تفسير النتائج استنادا إلى الاطار النظري ونتائج الدراسات السابقة . |