دراسة ميدانية لبناء برنامج تدريبي لمديري المدارس الثانوية في الأردن في ضوء أدائهم لمهماتهم الطلوبة
Author | Al Taane, Hassan A. [حسن احمد المصطفى الطعاني] |
Available date | 2009-11-25T13:13:59Z |
Publication Date | 1999 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 1999, Vol. 8, No. 15, Pages 107-130. |
Abstract | استهدف البحث بناء برنامج تدريبي لمديري المدارس الثانوية في الأردن في ضوء أدائهم لمهماتهم المطلوبة وذلك من خلال: تحديد المهمات المطلوبة لمدير المدرسة الثانوية في الأردن، بناء أداة لتقويم أداء المدير لهذه المهمات، تحديد مستوى أداء المديرين من وجهة نظر المعلمين، بناء برنامج تدريبي في ضوء تحديد مستوى أداء المديرين لمهماتهم. بلغت عينة البحث (250) مدير ومديرة و (800) مدرسا ومدرسة من مجتمع البحث المؤلف من (279) مدرسة ثانوية. من أجل تحديد المهمات لمديري المدارس الثانوية، وجه الباحث استبانة مفتوحة إلى عينة استطلاعية مؤلفة من (65) تربويا توصل الباحث إلى تحديد قائمة بالمهمات مؤلفة من (20) مهمة. حولت هذه المهام إلى فقرات أدائية تقيس أداء مديري المدارس الثانوية في الأردن إذ بلغ عددها (85) فقرة متسمة بالصدق والثبات. طبقت الأداة على العينة الأساسية للتعرف على درجة أداء هذه المهمات ،فظهر باستخدام الوسط المرجح (وسيلة إحصائية). أن مهمة واحدة حصلت على تقدير جيد جدا و (6) مهمات حصلت على تقدير جيد و (9) مهمات بتقدير متوسط، و (3) مهمات بتقدير دون المتوسط ومهمة بتقدير ضعيف. تم التوصل إلى بناء برنامج تدريبي للمهمات التي كان الأداء فيها متوسط أو أقل حيث بلغ عددها (13) مهمة. ومن أهم التوصيات التي تم التوصل إليها هي اعتماد البرنامج التدريبي الذي أسفر عنه هذا البحث في الدورات التدريبية التي تقام لمديري المدارس الثانوية في الأردن بالإضافة إلى توفير المستلزمات الفنية والإدارية عند تطبيق البرنامج. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | Secondary Education التعليم الثانوي |
Alternative Title | An open track study for establishing a training program for the secondary schools headmasters in Jordan in the light of their performance to their required tasks. |
Type | Article |
Alternative Abstract | This study aims at establishing a training program for the secondary schools headmasters in Jordan through the following issues: The determination of the tasks the required from secondary school headmaster in Jordan. Establishing an instrument to assess the secondary school headmaster concerning his/her tasks. Determining the level of the headmaster's performance as perceived by teachers. Establishing a training program in the light of the determination of the headmaster's performance to their tasks. The population of the study consisted of (279) secondary schools. The sample of the study consisted of (200) headmaster and headmasters as well as (800) male and female teachers. To determine the tasks for the secondary schools headmasters, the researcher employed an open-ended questionnaire. The questionnaire was given to an exploratory sample that consisted of (65) educationalists. Based on their suggestions and recommendations, the researcher comes up with a list of (20) tasks. These tasks were reformed into (80) valid and reliable items that measure the performance of the secondary schools headmasters in Jordan. The instrument was applied to the basic sample in order to determine the degree of the performance of the given tasks. Through using the predominant median (a statistical instrument), it emerged that only one task got (very good), six tasks got (good), nine tasks got (median), and three tasks got less than (median), and one task got (weak). Consequently, a training program was established concerning the (13) tasks which got either median or less than median average. The main recommendation in this research is to adopt the training program resulted in this study in the training programmes which are held for the secondary schools headmasters in Jordan as well as providing technical and managerial requirement when applying the program. |