أثر الإرشاد باستخدام الألعاب التربوية في تنمية مفهوم الذات لدى تلاميذ رياض الأطفال
Author | Al A'zawu, Sami Mahdi [سامي العزاوي] |
Available date | 2009-11-25T13:14:06Z |
Publication Date | 2005 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 2005, Vol. 14, No. 27, Pages 95-115. |
Abstract | يهدف البحث إلى: 1. بناء برنامج إرشادي باستخدام الألعاب التربوية لتنمية مفهوم الذات لدى تلاميذ رياض الأطفال 2. قياس أثر هذا البرنامج في تنمية مفهوم الذات لدى تلاميذ رياض الأطفال. اقتصر البحث على تلاميذ رياض الأطفال في محافظة ديالي (جمهورية العراق) والذين هم بعمر (5) سنوات خلال العام الدراسي 1999- 2000. تكونت عينة البحث من (60) تلميذاً وزعوا عشوائيا على مجموعتين بالتناصف. استخدم في البحث مقياس مفهوم الذات الذي أعدته للبيئة العربية (سعدية بهادر، 1983) وكيفه الباحث للبيئة العراقية. أما البرنامج الإرشادي لقد تم بناؤه باستخدام الألعاب التربوية لملاءمته لعمر هذه الفئة توصلت الدراسة إلى أن هناك فروقا ذات دلالة معنوية عند مستوى (0.55) لصالح المجموعة التجريبية في مقياس مفهوم الذات. بينما لم تتوصل الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة معنوية بين التلاميذ الذكور والإناث الذين تعرضوا إلى البرنامج الإرشادي في مقياس مفهوم الذات. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | Psychology علم النفس |
Alternative Title | The Effect of Counseling in the Development of Self-Concept among the Kindergarten Pupils by Using Educational Games |
Type | Article |
Alternative Abstract | The research aims at: - building a counseling programme by suing educational games to develop self— concept among kindergarten pupils. - Measuring the effect or this programme on the development ( self-concept among kindergarten pupils, The research was restricted to five-year old kindergarten pupils in Diyala Governorate, Republic of Iraq during the academic year 1999-2000, The research sample consisted of 60 pupils distributed random! in two fifty-fifty groups. In the research, the self-concept seal prepared for the Arabic environment (Sa'diya Bahadir, 198? was used- was modified by the researcher for the Iraqi environment. As for the counseling programme, it was built, by using the proper educational games suitable for the above-mentioned age group. The study revealed statistically meaningful differences at 05% in favor of the experimental group in the self - concept scale, .. |