مشكلات المعلمين في سلطنة عمان و علاقتها ببعض المتغيرات
Author | Sorti, Yazed Essa [يزيد عيسى سورطي] |
Available date | 2009-11-25T13:14:30Z |
Publication Date | 2000 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 2000, Vol. 9, No. 18, Pages 215-243. |
Abstract | هدفت الدراسة إلى التعرف على المشكلات التي تواجه المعلمين في المدارس الحكومية في سلطنة عمان واستقصاء علاقة تلك المشكلات بجنس المعلم ومؤهلة العلمي وتخصصه وسنوات خدمته. وتكون مجتمع الدراسة من المعلمين العمانيين والمعلمات العمانيات في المدارس الحكومية في المنطقة الداخلية في سلطنة عمان وبلغت عينة الدراسة 155 معلما ومعلمة تم اختيارهم عشوائيا. ولجمع المعلومات اللازمة تم بناء استبانة اشتملت على 42 مشكلة موزعة على خمسة مجالات. وأظهرت نتائج الدراسة أن أهم المشكلات التي يعاني منها المعلمون هي المشكلات الطلابية تليها المشكلات المتعلقة بالمناهج الدراسية والإدارة والإشراف التربوي ثم المشكلات المتعلقة المدرسة، وأخيرا المشكلات المتعلقة بمهنة التدريس. كما أظهرت النتائج أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات المشكلات للمعلمين تعزي إلى الجنس وسنوات الخدمة والتخصص العلمي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات المشكلات تعزي إلى المؤهل العلمي. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | Psychology علم النفس |
Alternative Title | The problems of the teachers in the Sultanate of Oman and its relation to some variables |
Type | Article |
Alternative Abstract | The aim of this study was to recognize the problems which the teachers in the Sultanate of Oman face, and to explore the relation between those problems and the teachers' sex, academic degree, specialization and years of experience. The sample, which was chosen at random, consisted of 155 male and female Omani teachers working at the governmental schools in Al-Dakhilia area. The results of the study showed that the most important problems of teachers are the problems related to students, then the problems related to curriculum, administration and supervision, and finally the problems related to the teaching profession The study also revealed that the perception of problems varies significantly according to the academic degree of teachers. On the other hand, the results showed that the teachers' perception of problems did not differ as a result of their specialization or sex or years of expenence. |