A Study Of Student's Independent Thinking As Manifested In Real Achievement Situation
Author | Karaja, Adbul Qader I. [عبد القادر اسماعيل كراجه] |
Available date | 2009-11-25T13:14:32Z |
Publication Date | 1998 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 1998, Vol. 7, No. 14, Pages 47-56. |
Abstract | The major aim of the paper is to examine to what extent expectancy as an expression of perceived ability is related to amount of independent thinking as manifested in the examination situation, and to what extent the latter is a determinant of grades. A randomly selected sample of 117 students, 77 female and 40 male were asked one week before their examination of psychology to estimate as realistically as possible the grades (1.4-4.0) in fact they think they will get in the examination0 This question and others were conducted to test the degree of expectancy within groups. A self Confidence scale (Vollmer, 1986) was used to measure students' perceived ability Grades on the Educational psychology examination range from 1.0 (best possible) to 4.0 For Correctional analysis the scale was reversed so that a high number meant good performance Path analysis showed that expectancy did have an indirect effect on grades through independent thinking, but this effect was not very strong. The hypothesis that expectancy measured shortly before an examination is a realistic of pre-examination knowledge level, and that expectancy grade correlation may be accounted for by just assuming a relation between pre-examination knowledge levels found to have strong support The assumption that students with high expectancy get better grades than those with low expectancy, because the former persons have worked harder in preparing for the examination and therefore have learned more than the latter, also found support |
Language | en |
Publisher | Qatar University |
Subject | Psychology علم النفس |
Alternative Title | استقلالية التفكير عند الطالب الجامعي وعلاقته بالقدرة على توقيع النتائج الامتحانية |
Type | Article |
Pagination | 47-56 |
Issue Number | 14 |
Volume Number | 7 |
Alternative Abstract | تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين التفكير المستقل للطالب الجامعي وقدرته على توقع نتائجه الإمتحانية قبيل عقد الاختبارات النهائية بفترة قصيرة. اختار الباحث عينة عشوائية من طلابه الدارسين لمادة علم النفس التربوي بلغت مائة وسبعة عشر طالبا وطالبة (سبع وسبعون طالبة وأربعون طالبا)، حيث أخضعت هذه العينة لسلسلة من الاختبارات أهمها اختبار فالمر (Vollmer Test) الخاص بقياس الثقة بالنفس، وتم قياس قدرة العينة على توقع النتائج الإمتحانية حيث تم سؤال أفراد العينة (قبيل تقدمهم للاختبار النهائي لمادة علم النفس التربوي) عن توقعاتهم للنتائج التي سيحصلون عليها في الاختبار باستخدام وحدة القياس المتدرجة ثم قام الباحث بمقارنة نتائج توقعاتهم بالمستوى المعرفي الذي ظهر في النتائج الفعلية للاختبار، واخضع جميع النتائج لطريقة "تحليل المسار" حيث كشفت الدراسة أن أفراد العينة الذين حصلوا على علامات مرتفعة في الامتحان النهائي لمادة علم النفس التربوي هم نفس الفئة من العينة التي توقعت الحصول على علامات مرتفعة في الامتحان، في حين كشفت الدراسة بأن من كانت توقعاتهم غير متوافقة مع علاماتهم في الامتحان كانوا من بين الطلاب الذين لم يبذلوا جهدا في الأعداد والتحضير للامتحان وهم أيضا من بين الذين سجلوا درجات أقل في مقياس القدرة على التوقع والتفكير المستقل. وعليه فإن تعزيز القدرة التوقعية عند الطالب الجامعي يمكن أن يلعب دورا في تنمية الثقة بالنفس وتنمية التفكير المستقل، الأمر الذي من شأنه أن يسهم في تعزيز أداء الطالب الجامعي نحو تحقيق مستوى أكاديمي أفضل. |