دراسة عاملية لمكونات بيئة الفصل في المدارس الثانوية بمنطقة الإحساء بالمملكة العربية السعودية
المؤلف | Al Heriqi, Saad Muhammed [سعد بن محمد الحريقي] |
تاريخ الإتاحة | 2009-11-25T13:14:43Z |
تاريخ النشر | 1993 |
اسم المنشور | Journal of the E. R. C. |
الاقتباس | Journal of the E. R. C., 1993, Vol. 2, No. 3, Pages 141-161. |
الملخص | تتعدد المتغيرات داخل بيئة الفصل (classroom environment) ويعود ذلك التعدد لنوعية المجتمع وثقافته وتقاليده، وإن كانت المشاركة من قبل التلميذ والمدرس داخل حجرة الدراسة ونوعية العلاقات بين التلاميذ وبعضهم البعض، تمثل المتغيرات الأولى في البيئة المدرسية، ومن هنا كانت أهداف الدراسة الحالية في التعرف على نوعية الاقتران بين متغيرات بيئة حجرة الدراسة في المدرسة الثانوية السعودية لدى كل من الطلبة والطالبات وكذلك التعرف على نوعية العوامل (Factors) التي تتحكم في تلك المتغيرات حتى تتضح جدوى الأساليب التربوية المستخدمة داخل حجرة الدراسة وقد تناولت بعض الدراسات العربية والأجنبية تلك المتغيرات، وفي ضوء ما توصلت إليه من نتائج، وفي ضوء أهداف الدراسة تمت صياغة الفروض التالية: 1- توجد علاقة ارتباطية دالة بين متغيرات بيئة الفصل لدى عينة الدراسة من الطلاب. 2- يمكن تحديد عوامل متغيرات بيئة الفصل لدى عينة الدراسة من الطلاب . 3- توجد علاقة ارتباطية دالة بين متغيرات بيئة الفصل لدى عينة الدراسة من الطالبات. 4- يمكن تحديد عوامل متغيرات بيئة الفصل لدى عينة الدراسة من الطالبات. ولاختبار صدق الفروض السابقة تم اختيار 190 طالباً وطالبة من المدارس الثانوية للبنين والبنات بمنطقة الإحساء بالمملكة العربية السعودية بواقع 91 طالباً، 99 طالبة، واستخدم الباحث مقياس بيئة الفصل-Classroom environment Scale) ) من إعداد تريكيت وموس (Trickett & Moss) 1974 م. وتم تقنين هذا المقياس على البيئتين المصرية والسعودية كل على حده، وكانت الأساليب الإحصائية المستخدمة تتمثل في معاملات الارتباط والتحليل المعاملي والتدوير المائل، وأوضحت نتائج الدراسة الصدق الجزئي للفرض الأول والثالث وأمكن تحديد العوامل التي تحدد بيئة الفصل السعودي، وبذلك تحقق الفرضان الثاني والرابع وتمثلت تلك العوامل للطلاب والطالبات في خمسة عوامل مستقلة، وإن كان معظمها عوامل غير هامة. |
اللغة | ar |
الناشر | Qatar University |
الموضوع | Secondary Education التعليم الثانوي |
العنوان البديل | A Factorial Study of Classroom Environmental Components at Secondary School in Al-Hasa, Saudi Arabia |
النوع | Article |
الملخص البديل | Variables within the classroom environment are of different kinds. These variations are attributable to the type of society, its culture and traditions However, the participation of students and teachers inside the classroom and the type of relation that exists among students are considered the primary factors in the school environment. Thus, the objectives of the present study are to identify, first, the type of link between the variables of the environment of the Saudi secondary classroom of both male and female students, and second, the type of factors governing these variables in order to see the advantages of the educational techniques currently used in the Saudi clas¬sroom. A number of studies-Arabic and non-Arabic-have dealt with the var¬iables in question. In light of the findings of these studies, and of the objectives of the present study, the following hypotheses have been made: 1. There is a significant correlation among the variables of the classroom environment with regard to the male students. 2. It is possible to determine the factors of the variables of the classroom environment with regard to the female students. 3. There is a significant correlation among the variables of the classroom environment with regard to the female students. 4. It is possible to determine the factors of the variables of the classroom environment with regard to the female students. To test these hypotheses, 190 students (91 male and 99 female) were selected from the secondary schools in the Al-Hasa Region in Saudi Arabia. The researcher used the classroom environment scale after adapting it to the Saudi environment. The statistical techniques adopted were the correlation coefficient and factor analysis. The findings of the study showed evidence of the partial validity of the first and third hypotheses, and the factors determining the environment of the Saudi classroom were identified. On this basis the second and fourth hypotheses were determined. These factors, most of which are trivial are five in number for male and female students. Recommendations were made and further research work was proposed. |
الملفات في هذه التسجيلة
هذه التسجيلة تظهر في المجموعات التالية
-
مجلة مركز البحوث التربوية - [من 1992 الى 2005] [225 items ]