مقارنة بين أداء الطالب المعلم كمتدرب وأدائه كمعلم (دراسة ميدانية)
Author | El Fadil, Hamed El Nil [حمد النيل الفاضل] |
Author | Al Suweidi, Wadha Ali [وضحى علي السويدي] |
Available date | 2009-11-25T13:14:55Z |
Publication Date | 1997 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 1997, Vol. 6, No. 11, Pages 13-45. |
Abstract | هدفت هذه الدراسة إلى مقارنة أداء خريجي كلية التربية بجامعة قطر عندما كانوا طلبة بالجامعة وأداؤهم عندما التحقوا بوزارة التربية كمعلمين، كما هدفت هذه الدراسة إلى معرفة فيما إذا كانت هنالك علاقة ارتباطية بين أداء الخريجين كطلبة بكلية التربية بجامعة قطر وأداءهم كمعلمين، بالإضافة إلى ذلك هدفت هذه الدراسة إلى اكتشاف المتغيرات التي يمكن أن تستخدم في التنبؤ بالمعلم الناجح أو المعلم الفعال، اعتمدت الدراسة في تحقيق هذه الأهداف على معدلات التخرج العام من كلية التربية، بالإضافة إلى حساب معدل مواد التخصص ومعدل المواد التربوية ومعدل مقررات التربية العملية، وشكلت هذه المعدلات المتغيرات المستقلة، أما بالنسبة للمتغير المعتمد، فلقد اعتمد الباحثان على تقارير الموجهين والموجهات الفنية" الرقمية " للأعوام الدراسية 89/ 1990 إلى 93/ 1994. تكونت عينة هذه الدراسة من (220) معلماً ومعلمة من خريجي عام 89/93، من المراحل الدراسية الثلاث شاملة لمعلمين من كل المواد المدرسية، أسفرت عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عالية بين متوسط معدل التخرج العام وبين متوسط التقرير الفني الأول، وهذا. يشير إلى أنه بالرغم من الشكوى المستمرة من المسئولين بوزارة التربية- دولة قطر من مستوى أداء خريجي كلية التربية، إلا أن الدرجات التي حصل عليها الخريجون متناقضة مع التقارير الوصفية التي صدرت عن بعض المسئولين بوزارة التربية والتعليم. كما أوضحت هذه الدراسة وجود علاقة ارتباطية بين معدلات التخرج من كلية التربية وبين متوسط التقارير الفنية، بالإضافة إلى ذلك يتضح من نتائج هذه الدراسة أن أقو ى المتغيرات في التنبؤ بنجاح الخريج كمعلم كانت كالآتي حسب أهميتها: معدل التخرج العام، معدل مقررات التربية العملية، ومعدل المقررات التربوية، ثم المرحلة التدريسية، بينما لم يتضح أي تأثير يذكر لمعدل مقررات التخصص، وخلص الباحثان على أن هذه نتيجة هامة تؤكد أهمية الأعداد المهني في نجاح المعلم. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | Teachers المعلمون |
Alternative Title | Comparing student-teachers' college grades with their teaching performance |
Type | Article |
Pagination | 13-45 |
Issue Number | 11 |
Volume Number | 6 |
Alternative Abstract | This Study aims at comparing the grade point average (GPA) of the graduates of the Faculty of Education , University of Qatar with the grades ( Technical Reports ) they obtained on their teaching performance from the Qatar Ministry of Education inspectors . The study has also tried to find out if there is any correlation between the students' GPA and their Technical Reports . Moreover, the study has aimed at identifying the predictor variables i.e the variables which can be used to predict the successful teachers . To achive these aims the study has used i) the teachers' GPA ii) their grade point average in their academic subjects iii) their grade point average in the education courses , iv) their grade point average in their practice teaching courses were used as the independent variables . The Technical Reports given by the Ministry's inspectors and which were based on the teachers' teaching performance during the years from 1989 to 1993 were used as the criterion variable . The sample of this study was 220 teachers drawn from the three educational stages viz., the primary, the preparatory and the secondary. They were also teachers of the different school subjects. The study has shown that the Technical Reports were significantly higher than their college GP As . This result suggests that inspite of inspectors, complaints about the academic and professional preparation of the graduates of the Faculty of Education , University of Qatar , they tended to give the teachers rather too high marks . It has also been shown that the tendency to give rather too high marks to the teaching performance of student teachers and practicing teachers by university supervisors and school inspectors respectively is seen in many research reports . Moreover, this study has shown that there is significant correlation between the teachers' GP As and the technical Reports . Furthermore, the study has also indicated that the best predictors of successful performance were the College GP As , the GP A of practice teaching courses and the GP A the Education courses . However the GP A of the academic courses did not seem to increase the variance . This result is considered to be very significant since it emphasises the professional component in the preparation of teachers . |