THE INTERLINGUAL ERRORS OF ARAB STUDENTS IN THE USE OF ENGLISH BINOMIALS
Author | Mohamed, Abdul minam Mahmod [عبد المنعم محمود محمد] |
Available date | 2009-11-25T13:36:04Z |
Publication Date | 2003 |
Publication Name | Journal of the Documentation and Humanities Research Center |
Citation | Journal of the Documentation and Humanities Research Center, 2003, No. 15, Pages 9-22. |
Abstract | This study focuses on the interlingual errors made by adult Arab learners in the use of the English binomials. Thus, it adds one more area to those where language transfer has been reported. A total of 73 binomials were collected from the oral and written presentation of the second year university students majoring in English. The incorrect binomials (85%) could all be attributed to negative transfer from Arabic. These were grouped and analyzed under three main categories: grammatical errors, lexical errors, and Arabic specific binomials. The findings of this study need to be confirmed by further investigation. The study concludes with pedagogical recommendations that need to be empirically verified. |
Language | en |
Publisher | Qatar University |
Subject | English Language اللغة الأنجليزية |
Alternative Title | أخطاء التأثير السلبي للغة الأولى لدى الطلاب العرب في استعمال المتلازمات الإنجليزية |
Type | Article |
Pagination | 9-22 |
Issue Number | 15 |
Alternative Abstract | تلقي هذه الدراسة الضوء على الأخطاء التي يرتكبها الطلاب العرب في استعمال المتلازمات الإنجليزية نتيجة التأثير السلبي للغة الأولى، وبذلك تضيف هذه الدراسة مجالاً آخر لتلك المجالات التي لاحظ فيها الباحثون ذلك التأثير. جمع الباحث 73 متلازمة إنجليزية من عروض شفهية وتحريرية أداها طلاب عرب بالسنة الثانية في تخصص اللغة الإنجليزية بالمرحلة الجامعية وبالحصر والتحليل تبين أن معظم الأخطاء (85%) في تلك المتلازمات كانت ناتجة عن النقل السلبي من اللغة العربية وتنقسم إلى ثلاثة أنواع: أخطاء نحوية وأخطاء مفردات ومتلازمات خاصة باللغة العربية. تختتم الدراسة بتوصيات تدريبية يجب التحقق من فعاليتها عن طريق بحوث تجريبية كما يجب التحقق من نتائج هذا البحث عموما بالعيد من التحاليل لأخطاء الطلاب في استعمال المتلازمات الإنجليزية. |