• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Current Journals
  • Journal of Educational Sciences
  • 2003 - Volume 04 - Issue 04
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Current Journals
  • Journal of Educational Sciences
  • 2003 - Volume 04 - Issue 04
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    قياس عمليات العلم لدى الطلبة العمانيين في مرحلة التعليم العام في ضوء بعض المتغيرات

    Thumbnail
    View/Open
    0803024-0004-fulltext.pdf (1.003Mb)
    Date
    2003
    Author
    الشعيلي، علي بن هويشل
    خطايبة، عبد الله محمد
    Al Shuailee, Ali
    Kataiba, Abdulla
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    هدفت هذه الدراسة إلى قياس عمليات العلم لدى الطلبة العمانيين في مرحلة التعليم العام في ضوء متغيرات الجنس، والمستوى الدراسي، والمعدل التراكمي. ولأغراض هذه الدراسة تم تطوير وتعريب اختبار مهارة عمليات العلم لـ ( 1988,,Cronin & Padilla). وتكونت الأداة من (30) فقرة من نوع الاختيار من متعدد، وتم عرضها على مجموعة من المحكمين للتأكد من صدقها، كما وجد أن معامل الاتساع الداخلي لها مقداره(0.72)، وهذه النتيجة تعد كافية لاستخدامها لأغراض الدراسة. وقد تم تطبيق الأداة على عينة تكونت من (461) طالبا وطالبة بالصفوف الأول الإعدادي، والثالث الإعدادي، والثاني الثانوي العلمي من مدارس التعليم العالم بالسلطنة. واستخدمت الاحصائيات الوصفية وتحليل التباين وشافييه بما يتناسب وأسئلة الدراسة، وأظهرت نتائج الدراسة ضعفا واضحا في أداء الطلبة على اختبار عمليات العلم، كما أظهرت الدراسة فروقا واضحة في أداء الطلبة تبعا للصفوف الدراسية، وتبعا للمعدلات الدراسية. كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق في أداء الطلبة على اختبار عمليات العلم تبعا لجنسهم. وقد أوصت الدراسة بضرورة التأكيد على تدريب المعلمين على كيفية تدريس عمليات العلم، واختيار الطرق المناسبة لتدريسها، كما أوصت الدراسة الباحثين بضرورة إجراء المزيد من البحث والاستقصاء في موضوع عمليات العلم.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8542
    Collections
    • 2003 - Volume 04 - Issue 04 [‎8‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video