كفايات أداء عضوات هيئة التدريس بجامعة أم القرى من وجهة نظر الطالبات
Author | الأسمر، منى حسن |
Available date | 2009-11-25T13:40:02Z |
Publication Date | 2005 |
Publication Name | Journal of Educational Sciences |
Citation | Journal of Educational Sciences (JES), 2005, Vol. 7, No. 7, Pages 131-176. |
Abstract | هدفت هذه الدراسة لمعرفة مدى ممارسة عضوات هيئة التدريسِ لكفايات الأداء بمحاورها الأربعة: الشخصية، والتدريسية، وإدارة الصف، والتقويم، من وجهة نظر طالبات مرحلة البكالوريِوس بجامعة أم القرى المتوقع تخرجهن في الفصل الدراسي الثاني للعام الجامعي 2002/2003 م. وقد أجابت عينة الدراسة البالغ عددها (735) طالبة على أداتها والمكونة من جزئيين: البيانات الأولية، ومقياس متدرج من خمس درجات لقياس واقع ممارسة عضوات هيئهَ التدريس لكفايات الأداء، تضمنت فقراته أهم كفايات الأداء المطلوب توفرها لدى عضوات هيئة التدريس بالجامعات، وصنفت فقراتها (62) إلى أربعة محاور: الكفاية الشخصية، و التدريسية، وإدارة الصف، والتقويم. وتمت معالجها البيانات إحصائيا باستخدام البرنامج الحاسوبي الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية "SPSS". ودلت نتائج الدراسة على أن عضوات هيئة التدريس بجامعة أم القرى يمارسن كفايات الأداء بمحاورها الأربعة ( الشخصية، والتدريسية، وإدارة الصف، والتقويم ) بدرجة متوسطة وذلك من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، وأن هناك فروقاً دالهَ إحصائيا بين استجابات أفراد عينة الدراسة حيال واقع ممارسة عضوات هيئة التدريس لكفايات الأداء وعلى وجه التحديد الكفايات الشخصية والتدريسية والتقويم تبعا لاختلاف الكليات. بالإضافة لوجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائياً بين واقع ممارسة عضوات هيئة التدريس لمحاور كفايات الأداء وبعضها البعض. وانتهت الدراسة إلى عدد من التوصيات الهادفة إلى رفع مستوى كفايات اداء عضوات هيئه التدريس. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | التدريس -- منهجية. التدريس |
Alternative Title | Performance Competencies of Female Faculty Members at Umm Al-Qura University as Perceived by Female Students |
Type | Article |
Pagination | 131-176 |
Issue Number | 7 |
Volume Number | 7 |
Alternative Abstract | This study was conducted to identify the actual use of four aspects of performance competency by female faculty members: personality, teaching techniques, classroom management, and evaluation from the point of view of the fourth year under graduated female students during the second semester 2002/2003. The study sample (735 female students) filled out questioner, which had two parts: the primary data and the five points scale to measure actual use of four aspects of performance competency of the faculty members. The scale items included the most important aspects competency, which are required from the university faculty members. These (62) items are classified along four, aspects. Data were processed statistically by using The Statistical Package of Social Sciences "SPSS". Results indicated that Umm Al-Qura female faculty members were seen as using the four aspects of performance competency to average degree. There were significant differences in the responses of the study sample members of different colleges toward actual use of the performance competency by female faculty members; with the respect to the aspects of personality, teaching techniques, and evaluation. In addition, the levels of use of the performance competency was significantly related to each of the others. The study included a number of recommendations and suggestions, which may help in raising performance levels among university faculty members. |
Author | Al-Asmar, Mona Hassan |
Subject | Performance Competencies |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2005 - Volume 07 - Issue 07 [8 items ]