Show simple item record

Authorالأسمر، منى حسن
Available date2009-11-25T13:40:02Z
Publication Date2005
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2005, Vol. 7, No. 7, Pages 131-176.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8646
Abstractهدفت هذه الدراسة لمعرفة مدى ممارسة عضوات هيئة التدريسِ لكفايات الأداء بمحاورها الأربعة: الشخصية، والتدريسية، وإدارة الصف، والتقويم، من وجهة نظر طالبات مرحلة البكالوريِوس بجامعة أم القرى المتوقع تخرجهن في الفصل الدراسي الثاني للعام الجامعي 2002/2003 م. وقد أجابت عينة الدراسة البالغ عددها (735) طالبة على أداتها والمكونة من جزئيين: البيانات الأولية، ومقياس متدرج من خمس درجات لقياس واقع ممارسة عضوات هيئهَ التدريس لكفايات الأداء، تضمنت فقراته أهم كفايات الأداء المطلوب توفرها لدى عضوات هيئة التدريس بالجامعات، وصنفت فقراتها (62) إلى أربعة محاور: الكفاية الشخصية، و التدريسية، وإدارة الصف، والتقويم. وتمت معالجها البيانات إحصائيا باستخدام البرنامج الحاسوبي الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية "SPSS". ودلت نتائج الدراسة على أن عضوات هيئة التدريس بجامعة أم القرى يمارسن كفايات الأداء بمحاورها الأربعة ( الشخصية، والتدريسية، وإدارة الصف، والتقويم ) بدرجة متوسطة وذلك من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، وأن هناك فروقاً دالهَ إحصائيا بين استجابات أفراد عينة الدراسة حيال واقع ممارسة عضوات هيئة التدريس لكفايات الأداء وعلى وجه التحديد الكفايات الشخصية والتدريسية والتقويم تبعا لاختلاف الكليات. بالإضافة لوجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائياً بين واقع ممارسة عضوات هيئة التدريس لمحاور كفايات الأداء وبعضها البعض. وانتهت الدراسة إلى عدد من التوصيات الهادفة إلى رفع مستوى كفايات اداء عضوات هيئه التدريس.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتدريس -- منهجية.
التدريس
Titleكفايات أداء عضوات هيئة التدريس بجامعة أم القرى من وجهة نظر الطالبات
Alternative TitlePerformance Competencies of Female Faculty Members at Umm Al-Qura University as Perceived by Female Students
TypeArticle
Pagination131-176
Issue Number7
Volume Number7
Alternative AbstractThis study was conducted to identify the actual use of four aspects of performance competency by female faculty members: personality, teaching techniques, classroom management, and evaluation from the point of view of the fourth year under graduated female students during the second semester 2002/2003. The study sample (735 female students) filled out questioner, which had two parts: the primary data and the five points scale to measure actual use of four aspects of performance competency of the faculty members. The scale items included the most important aspects competency, which are required from the university faculty members. These (62) items are classified along four, aspects. Data were processed statistically by using The Statistical Package of Social Sciences "SPSS". Results indicated that Umm Al-Qura female faculty members were seen as using the four aspects of performance competency to average degree. There were significant differences in the responses of the study sample members of different colleges toward actual use of the performance competency by female faculty members; with the respect to the aspects of personality, teaching techniques, and evaluation. In addition, the levels of use of the performance competency was significantly related to each of the others. The study included a number of recommendations and suggestions, which may help in raising performance levels among university faculty members.
AuthorAl-Asmar, Mona Hassan
SubjectPerformance Competencies
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record