العلاقة بين الدافع للانجاز وبعض المتغيرات الأكاديمية والديموغرافية
Author | عبد الرحمن سليمان الطريري |
Available date | 2009-11-25T13:53:25Z |
Publication Date | 1988 |
Publication Name | Bulletin of the Faculty of Education |
Citation | Bulletin of the Faculty of Education, 1988, No. 6, Pages 551-569. |
Abstract | للأهمية القصوى التي تلعبها الدوافع في توجيه سلوك الأفراد جاءت هذه الدراسة لاستقصاء نوعية العلاقة القائمة بين الدافع للإنجاز وبعض المتغيرات الأخرى مثل العمر، الحالة الاجتماعية، الحالة الاقتصادية وكذلك التخصص الدراسي والمستوى والتحصيل الدراسي لدى طلاب الجامعة وقد تبين من النتائج أن هناك علاقة دالة بين الدافع للإنجاز وبعض المتغيرات ولكن في نفس الوقت ينتفي وجود هذه العلاقة مع متغيرات أخرى. ووقد ثبت من النتائج أن الدافع للإنجاز ذو علاقة دالة مع متغيرات الحالة الاجتماعية، الجنس وكذلك المعدل التراكمي. أما علاقته مع المتغيرات الأخرى فقد وجدت أنها غير دالة. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | علم النفس Psychology دافعية الإنجاز. الدافع (علم نفس) |
Type | Article |
Pagination | 551-569 |
Issue Number | 6 |
Alternative Abstract | For the importance that motives have in directing and changing the individuals behavior, this study is aiming to investigate the kind of relationship between the achievement motive and some variables such as age, social and economic status, major, academic level and academic achievement. The results show that a significant relationship is existing between achievement motive and social status, sex, and grade point average but there is no significant relationship with the other variables. |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Bulletin of the Faculty of Education - [ From 1982 TO 2001] [260 items ]