• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • إصدارات جامعة قطر
  • وقائع مؤتمرات
  • International Conference on Civil Infrastructure and Construction (CIC 2023)
  • Theme 1: Contemporary issues in Construction Engineering and Management
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • إصدارات جامعة قطر
  • وقائع مؤتمرات
  • International Conference on Civil Infrastructure and Construction (CIC 2023)
  • Theme 1: Contemporary issues in Construction Engineering and Management
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    TBM Challenges on Musaimeer outfall tunnel

    Thumbnail
    عرض / فتح
    017.pdf (734.3Kb)
    التاريخ
    2023
    المؤلف
    Al-Marri, Saad Zayed
    Peach, Gary
    Fernandez, Hernan Vigil
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Musaimeer outfall tunnel is the longest outfall tunnel in the Middle East. The tunnel was excavated by Earth Pressure Balance (EPB), Tunnel Boring Machine (TBM) and encountered three distinct rock masses namely Rus Formation, Midra-Shale, and Simsima Limestone along with water inflows at high pressure, complex mixed ground, and weaker ground strata prone to cavities with the presence of vertical and lateral fractures connected to the seabed. These conditions resulted in the TBM operating in very dry conditions where the addition of soil conditioners and water sprayed in the excavations chamber and cutter head were required to avoid clogging situations and create a pasty excavation material, which impacted TBM operation. The opposite scenario occurred when the TBM encountered very wet conditions while passing through weathered Simsima Limestone fully connected hydrostatically with the seabed. Such situations directly impacted the productions rates, quantities of consumables, extra cost on the tunnel enabling activities and finally, the need of both atmospheric and hyperbaric interventions into the cutter head up to 3.5 bar to replace cutting tools. Long tunnels with only one access shaft pose many programme problems for logistics, combine these with the requirement to drive directly out under the seabed for 10.2 km, and the programme issues become even more challenging. To meet and eventually improve on the planned completion date required a complex and extensive management of all tunnel logistics activities required to support consistent tunnelling for a two-year period. This technical paper will discuss the management issues and solutions implemented to meet the challenges of the outfall tunnel construction.
    معرّف المصادر الموحد
    https://doi.org/10.29117/cic.2023.0017
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/47051
    المجموعات
    • Theme 1: Contemporary issues in Construction Engineering and Management [‎39‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video