• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A Cross-Sectional Study of Vaccination-Related Education in Pharmacy Programs in the Middle East

    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S0002945924104342-main.pdf (507.0Kb)
    التاريخ
    2024
    المؤلف
    El Hajj, Maguy Saffouh
    Saleh, Malak
    Ibrahim, Nebras
    El-Awaisi, Alla
    Baraka, Mohamed
    Stewart, Derek
    Nasr, Ziad G.
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Objective: Pharmacists play pivotal roles in improving vaccination rates. However, absence of vaccination-related undergraduate education impedes their ability for these roles. The study aims were to scope vaccination-related education in pharmacy colleges in the Middle East (ME) and to describe potential facilitators and barriers to vaccination administration education using Consolidated Framework for Implementation Research. Methods: A multinational survey of pharmacy faculty across 14 Arabic-speaking ME countries, involving 132 colleges, examined vaccination education. Data collection involved contacting deans for faculty nominations. Data was analyzed using Statistical Package for the Social Sciences. Results: The questionnaire response rate was 64.7% (89/132), with 89.9% of colleges including vaccination in their curricula. The topics commonly covered included vaccine development (n = 44, 97.8%), vaccine routes of administration (n = 43, 97.7%), and vaccine indications (n = 38, 95%). Planning and marketing vaccination programs (n = 35, 77.8%), documentation and record-keeping of vaccinations (n = 33, 75.0%), and legal and regulatory issues related to vaccinations (n = 32, 69.6%) were the least adequately covered topics. Most common methods used in teaching were didactic lectures (n = 74, 92.5%). Overall, 53 of 87 respondents (60.9%) responded that their college does not currently teach "vaccination administration". Lack of resources, attitudes of other health professionals and not prioritizing vaccination were considered as barriers for implementing vaccination administration. Conclusion: Most pharmacy colleges in the ME cover vaccination-related topics in undergraduate curricula, yet they underemphasize vaccination administration and lack experiential learning methods. Implementing vaccination administration education requires addressing barriers related to the outer and inner settings, and planning, with stakeholder engagement.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.ajpe.2024.100715
    http://hdl.handle.net/10576/58224
    المجموعات
    • أبحاث الصيدلة [‎1389‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video