• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية العلوم الصحية
  • الصحة العامة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية العلوم الصحية
  • الصحة العامة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Institutional and Socio-Cultural Factors that Influence the Wellbeing of Women Working in Academia in Arab Countries: A Scoping Review

    Thumbnail
    التاريخ
    2024
    المؤلف
    G.F., Al Jayyousi-Alsalim
    D., Alsayed Hassan
    S.M., Khaled
    M,�Zolezzi
    L., O'Hara
    S., Daher-Nashif
    E.S., Alhaija
    T., Kane
    N., Al-Wattary
    R.F., Abidia
    T.T.A., Al Hadeethi
    H.F., Abdul Rahim
    L.D., Morris
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Academic life in the present era is subject to several occupational stressors, including increased workloads, reduced research funding, tenuous career paths, and family-work conflicts. Such stressors affect academics' quality of life, wellbeing, and job satisfaction, and women are particularly vulnerable. There is, however, a dearth of information on such issues in the Arab World. We conducted a scoping review to map the current body of knowledge related to the institutional and socio-cultural factors that influence the wellbeing status of women working in academia in Arab countries. Fourteen articles were included. Several challenges threatening women's wellbeing in academia were identified including institutional factors (i.e., human resource policies and laws, workplace empowerment, and academic mentoring) and socio-cultural factors (i.e., work-life balance, culture and religion). Current human resources, policies, and labor laws do not adequately support maternal or complex family roles contributing to work-life imbalances and contribute to poor mental health outcomes for academic women working in academia in Arab countries. Although some of these challenges may stem from lingering cultural stereotypes about gender roles, this review highlights the need for professional development and mentoring programs for academic women in Arab countries, in addition to supportive institutional laws, policies, and resources for empowerment of women in academia.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1177/21582440241259693
    http://hdl.handle.net/10576/65000
    المجموعات
    • أبحاث طب الأسنان [‎410‎ items ]
    • العلوم التربوية [‎149‎ items ]
    • أبحاث الطب [‎1753‎ items ]
    • أبحاث الصيدلة [‎1399‎ items ]
    • العلاج الطبيعي و التأهيل [‎81‎ items ]
    • الصحة العامة [‎484‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video