Show simple item record

Authorالمحجري, محمد عبد الله
Available date2022-02-14T10:04:03Z
Publication Date2021-10
Publication Nameحوليات الآداب واللغات
ISSN2335-1969
URIhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/166841
URIhttp://hdl.handle.net/10576/26921
Abstractتقدم هذه الدراسة تحليلًا دقيقًا لسلسلة أبجد لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها وفقًا لمعايير الجودة ومؤشراتها التي يجب توافرها عند إعداد مناهج اللغة العربية لغة ثانية، وتبرز أهم الإيجابيات وجوانب القصور في السلسلة بهدف التطوير والتحسين. وقد شمل التحليل المجالات الآتية: المحتوى التعليمي، المهارات اللغوية، معالجة المشكلات الصوتية واللغوية، الإخراج الفني، المعينات السمعية والبصرية، مرفقات التعلم المساعدة، التقويم؛ وفقًا لمعايير الجودة ومؤشراتها، التي سبق للباحث إعدادها وتحكيمها، وتطبيقها في تحليل عدد من المناهج اللغوية في بحوثه السابقة.
Languagear
Publisherكلية الآداب واللغات بجامعة محمد بوضياف بالمسيلة ،الجزائر
Subjectسلسلة أبجد
معايير الجودة في التأليف
المهارات اللغوية
اللغة العربية للناطقين بغيرها
Titleسلسلة أبجد لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها دراسة تحليلية وفقًا لمعايير الجودة
Alternative TitleAbjad Series for Teaching Arabic to non-native speakers: An Analytical Study According to Quality Standards
TypeArticle
Pagination157-191
Issue Number3
Volume Number9
Alternative AbstractThis study provides a thorough analysis of the Abjad series designed for teaching Arabic to non-native speakers, based on a set of quality standards and indicators that should be maintained in any Arabic as a second language curriculum. The analysis covers the following areas: content, language skills, processing of phonological and linguistic issues, artistic output, audiovisual aids, assistive learning supplements, and assessment. The study adopts a framework of quality standards and indicators that has already been prepared and judged by the researcher, and applied in the analysis of a number of language curricula in his previous research.
ESSN2602-506X
SubjectAbjad series
Quality standards in authorship
Language skills
Arabic language for nonnative speakers


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record