• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Current Journals
  • Journal of Educational Sciences
  • 2021 - Volume 18 - Issue 18
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Current Journals
  • Journal of Educational Sciences
  • 2021 - Volume 18 - Issue 18
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تقدير الذات لدى طلبة جامعة القرآن الكريم والعلوم الإسلامية وعلاقته بالتحصيل الأكاديمي

    Thumbnail
    View/Open
    تقدير الذات لدى طلبة جامعة القرآن الكريم والعلوم الإسلامية وعلاقته بالتحصيل الأكاديمي.pdf (708.7Kb)
    Date
    2022-03-28
    Author
    سرحان علي قاسم, محمد
    Sarhan Ali Qasem, Mohammed
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    نظرًا لما لموضوع تقدير الذات لدى المتعلمين – وبخاصة منهم المنخرطون في مستويات التعليم الجامعي المختلفة – تأتي هذه الدراسة العلمية الميدانية لتساعد في التعرّف إلى مستوى تقدير الذات وعلاقته بالتحصيل الأكاديمي لدى طلبة جامعة القرآن الكريم والعلوم الإسلامية بالجمهورية اليمنية، ومعرفة الفروق ذات الدلالة الإحصائية في مستوى تقدير الذات لدى طلبة الجامعة، تبعًا لمتغيرات الجنس، والتخصص الأكاديمي، والمستوى الجامعي. استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة الدراسة التي اختيرت بالطريقة التناسبية من (237) طالبًا وطالبة من المستويات الدراسية (الثاني، والثالث، والرابع) بجميع تخصصاتهم الدراسية. استخدمت الدراسة مقياس (روزنبرغ) لتقدير الذات، وأظهرت نتائجها وجود مستوى عالٍ لتقدير الذات لدى أفراد العينة، كما أظهرت وجود فروق في مستوى تقدير الذات تبعًا لمتغير الجنس، وكانت لصالح الإناث، ولم تَظهر فروقٌ دالة إحصائيًا في متغيرَي التخصص الأكاديمي والمستوى الجامعي، وأظهرت علاقة ارتباطية طردية ذات دلالة معنوية عند (0.01) بين مستوى تقدير الذات والمعدل التراكمي العام لدى أفراد العينة
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.29117/jes.2021.0061
    http://hdl.handle.net/10576/33320
    Collections
    • 2021 - Volume 18 - Issue 18 [‎7‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video