• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Current Journals
  • Journal of Educational Sciences
  • 2021 - Volume 18 - Issue 18
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Current Journals
  • Journal of Educational Sciences
  • 2021 - Volume 18 - Issue 18
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    الإشراف التطويري الإلكتروني وأثره في اتجاهات المعلمين وتحسين أدائهم التدريسي بمدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان: دراسة شبه تجريبية

    Thumbnail
    View/Open
    الإشراف التطويري الإلكتروني وأثره في اتجاهات المعلمين وتحسين أدائهم التدريسي بمدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان دراسة شبه تجريبية.pdf (747.4Kb)
    Date
    2022-03-28
    Author
    صالح محمد صلاح الدين, نسرين
    بنت حمد بن سعيد القرينية, لهية
    عبد الحميد لاشين, محمد
    عيد عمار, محمد
    Saleh Mohamed Salah El-Din, Nesreen
    Hamed Said Al-Quarini, Lahiya
    Abdel-Hamid Lashin, Mohamed
    Eid Ammar, Mohamed
    ...show more authors ...show less authors
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    هدفت الدراسة إلى التعرّف إلى أثر تطبيق برنامج الإشراف التطويري الإلكتروني في اتجاهات المعلمين وتحسين أدائهم التدريسي، بالحلقة الأولى للتعليم الأساسي في سلطنة عُمان؛ ولتحقيق أهداف الدراسة اُستخدم المنهج شبه التجريبي، القائم على تصميم المجموعة الواحدة وقياسين: قبليّ وبعديّ، باستخدام أداتين، هما: مقياس الاتجاه؛ لقياس اتجاه المعلمين نحو الإشراف التطويري الإلكتروني، والاستبانة؛ لقياس أثر الإشراف التطويري الإلكتروني في مستوى الأداء التدريسي لدى المعلمين، وبلغت عينة الدراسة 24 معلمة من معلمات الحلقة الأولى بمحافظة مسقط، وتوصلت الدراسة إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى α ≤ 0.05 بين متوسطي تقديرات أفراد عينة الدراسة في التطبيقين: القبلي والبعدي، على درجة اتجاههم نحو الإشراف التطويري الإلكتروني. في حين توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى α ≤ 0.05 بين تقديرات أفراد عينة الدراسة في التطبيقين: القبلي والبعدي، على درجة مستوى أدائهم التدريسي بعد تطبيق الإشراف التطويري الإلكتروني. وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، منها: نشر ثقافة التوجه نحو الإشراف التطويري الإلكتروني، وتفعيل وسائل التواصل الاجتماعي، والبوابة التعليمية، ووسائل الإعلام التربوية. وإنشاء منصة إلكترونية للإشراف الإلكتروني، وتوقيع اتفاقيات شراكة أو تمويل مع المؤسسات المجتمعية؛ لأجل توفير أجهزة للطلبة والمعلمين والمشرفين وصيانتها، وتقوية شبكات الإنترنت بالمدارس.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.29117/jes.2021.0064
    http://hdl.handle.net/10576/33343
    Collections
    • 2021 - Volume 18 - Issue 18 [‎7‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video