Show simple item record

Authorالبشايرة، زيد علي
Authorمنزلاوي، عمر كرم
Available date2016-05-16T13:43:01Z
Publication Date2007
Publication NameJournal of Educational Sciences (JES)
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 13, No.13, Pages 231-254.
ISBN99921-52-97-4
URIhttp://hdl.handle.net/10576/4544
Abstractاستهدفت الدراسة بيان أثر كل من التدريس باستخدام برنامج تعليمي محوسب والتعلم التعاوني في تحصيل طلبة الصف السابع الأساسي في مادة العلوم بمحافظة العقبة، تكونت عينة الدراسة من (57) طالبا و (58‏) طالبة، تم اختيارها بطريقة قصديه من طلبة الصف السابع الأساسي في مدارس مديرية التربية والتعليم لمحافظة العقبة للعام الدراسي 2004/2005 ‏، موزعين على أربع شعب في مدرستين إحداها للذكور والأخرى للإناث، وقد تم الاختيار العشوائي للشعب لتدريسها بطريقتي التعلم التعاوني والتعلم باستخدام برنامج تعليمي محوسب ( شعبتين إحداها ذكور والأخرى إناث لكل طريقة تدريس ). استخدم برنامج تعليمي محوسب لوحدة تاريخ الأرض أعد خصيصا لهذه الدراسة، بالإضافة إلى بطاقات عمل مصممة وفق التعلم التعاوني، وتم التأكد من صدقيهما واختبار تحصيلي تم التأكد من صدقه وثباته، كأدوات للدراسة. ‏أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05‏) في تحصيل طلبة الصف السابع في محافظة العقبة في مبحث العلوم تعزى لطريقة التدريس أو النوع الاجتماعي أو التفاعل بين طريقة التدريس والنوع الاجتماعي . ‏وقد أوصت الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات حول هاتين الطريقتين في تحصيل الطلبة في مواد أخرى .
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالحاسبات الإلكترونية في التعليم.
الحاسبات الإلكترونية في التعليم -- مناهج.
التعليم المبرمج.
العلوم -- مناهج.
Titleأثر كل من التعلم التعاوني و برنامج تعليمي محوسب في تحصيل طلبة الصف السابع الأساسي في مادة العلوم بمحافظة العقبة
Alternative TitleThe Effect of teaching by Computerized Educational Program and Cooperative Learning in Seventh Grade Student's achievement of science in Aqaba Governorate
TypeArticle
Pagination231-254
Issue Number13
Volume Number13
Alternative AbstractThis study aims to explore the effect of Computerized Educational Program and Cooperative Learning method in the achievement of the Seventh Grade Students in the subject of science in Aqaba Governorate. The study sample was composed of (57) male and (58) female students, they were chosen intentionally :from the schools of Aqaba Directorate of Education in the scholastic year 2004\2005. The groups chosen from four sections randomly, to be taught by the Cooperative learning approach and a Computerized educational program (they were divided into two females and males groups). A computerized educational program of a geologic unit, work sheets were prepared especially for this study along side with an achievement test were used as a tools of the study. The reliability of the program and the sheets and the reliability and the validity of the test were obtained. The result showed that there were no statistical differences at the signification level (0.05=a) on the achievement of the seventh grade students in the subject of science in Aqaba due to the method of teaching ,the student's gender or the interaction between the method of teaching and the gender of the students. The study recommended more studies to be done about the effect the two ways in the achievement of The students on the other subjects and levels
AuthorAl-Bashairah, Zaied Zli
AuthorManzalawy, Omar Karam


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record