Show simple item record

Authorالخوالده، سالم عبد العزيز
Available date2016-05-17T12:38:18Z
Publication Date2007
Publication NameJournal of Educational Sciences (JES)
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 11, No.11 Pages 223-256.
ISBN99921-52-95-8
URIhttp://hdl.handle.net/10576/4552
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى استقصاء فاعلية التدريس القائم على الجمع بين استراتيجيتي نصوص التغيير المفاهيمي وخريطة المفاهيم في الفهم المفاهيمي بجهاز دوران الدم في الإنسان لدى طالبات الصف التاسع الأساسي مقارنة بالطريقة التقليدية في تدريس الأحياء. وتم إجراء مقابلات مع (10) طالبات من طالبات الصف العاشر الأساسي وذلك لمعرفة الفهم الخطأ الشائع لمفاهيم جهاز دوران الدم في الإنسان لديهن. واستخدمت نتائج المقابلات وأدبيات البحث ذات الصلة في تطوير اختبار مفاهيم جهاز دوران الدم في الإنسان، والذي تم استخدامه في قياس الفهم المفاهيمي لدى الطالبات في هذا الموضوع، حيث تم إعطاؤه كاختبار قبلي واختبار بعدي لمجموع (71) طالبة من طالبات الصف التاسع الأساسي يدرسن في فصلين في إحدى المدارس الأساسية في مدينة المفرق. وتكونت المجموعة التجريبية من صف عدد طالباته (36) طالبة، تم تدريسهن باستراتيجية تجمع ما بين استراتيجيتي نصوص التغيير المفاهيمي وخريطة المفاهيم. وتكونت المجموعة الضابطة من صف عدد طالباته (35) طالبة، تم تدريسهن بالطريقة التقليدية. وقد تم استخدام علامات الطالبات القبلية على مقياس مهارات عمليات العلم وعلى اختبار مفاهيم جهاز دوران الدم في الإنسان كمتغيرين مشتركين. وأظهرت نتائج تحليل التباين المصاحب ( ANCOVA ) المستخدم للتصميم القبلي – البعدي لمجموعتين، وجود فروق دالة إحصائياً في الفهم المفاهيمي بجهاز دوران الدم في الإنسان بين المجموعتين التجريبية والضابطة بعد المعالجة التجريبية، ولصالح طالبات المجموعة التجريبية. وأشارت النتائج إلى ارتفاع نسبة الفهم العلمي السليم لدى طالبات المجموعة التجريبية بعد المعالجة التجريبية من 18.42% إلى 2.78% اي بنسبة زيادة مقدارها 34.36%، إلا أن هذه النسبة لم ترتفع لدى طالبات المجموعة الضابطة بالمقدار نفسه، إذ ارتفعت نسبة الفهم العلمي السليم لدى طالبات المجموعة الضابطة بعد الانتهاء من التدريس من 16.53% إلى 41.84%، أي بنسبة زيادة مقدارها 25.31%. وخلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات في ضوء النتائج
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتعلم
التدريس
الأحياء، علم -- طرق التدريس
الدورة الدموية
الأحياء، علم -- مناهج
Titleفاعلية استراتيجية تدريسية قائمة على الجمع بين استراتيجيتي نصوص التغيير المفاهيمي وخريطة المفاهيم في فهم طالبات الصف التاسع الأساسي لمفاهيم جهاز دوران الدم في الإنسان
Alternative TitleThe Effectiveness of Teaching Strategy Based on Combining Bet. Conceptual Change Texts and Concept Mapping on Ninth Grade Female Students' Understanding of Human Circulatory System Concepts
TypeArticle
Pagination223-256
Issue Number11
Volume Number11
Alternative AbstractThe purpose of this study was to investigate the effectiveness of combining conceptual change texts and concept mapping strategy on students' conceptual understanding of the human circulatory system, compared with the traditional method. To determine misconceptions concerning human circulatory system, 10 tenth-grade female student' were interviewed. In the light of the findings obtained from students interviews and related literature, the human circulatory system concepts test was developed. The students' conceptual understanding of human circulatory system was measured using this test. The test was administered as a pretest and post-test to a total of 71 ninth-grade female students' in two intact classes of the same basic school located in Mafraq city. The experimental group was a class of 36 female students' who received conceptual change texts and concept mapping instruction. A class of 35 female students' comprised the control group who received traditional instruction. Science processes skills Test and pretest scores were used as covariates in this study. A pretest-posttest control group design utilizing the analysis of covariance (ANCOV A) showed a statistically significant difference between the experimental and control groups in the favour of the experimental group after treatment. The results indicated that while the average percentage of students in the experimental group hold scientifically correct view had risen from 18.42% to 52.78% again of 34.36%, the percentage of correct responses of the students in the control group had increased from 16.53% to 41.84%, again of 25.31% after treatment. Several recommendations were suggested upon the results of the study.
AuthorAl khawaldeh, Salem A.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record