• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • Research Units
  • Qatar University Young Scientists Center
  • The Sixth Youth Research Forum 2024
  • Humanities and Social Sciences Theme
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • Research Units
  • Qatar University Young Scientists Center
  • The Sixth Youth Research Forum 2024
  • Humanities and Social Sciences Theme
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مستوى مهارات التفكير الإبداعي لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الحكومية بسلطنة عمان

    Thumbnail
    View/Open
    ملخص المنتدى الشبابي.pdf (79.46Kb)
    Date
    2024
    Author
    المغيرية, يسرى بنت محمد بن سليم
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    يحتل التفكير الإبداعي مكانة مهمة في دراسات الذكاء والإبداع؛ نظرا لما يتميز به العصر الحالي من ثورة علمية في المعرفة وتطور تكنولوجي سريع أدى إلى تنامي الحاجة إلى تقديم الأفكار الجديدة لمواجهة تحديات المستقبل غير النمطية التي تتطلب مواجهتها بإبداع، والتعامل معها بأصالة، وتناولها بمرونة، وامتلاك هذه المهارات لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعات له مردود ينعكس على أدائهم التدريسي والبحثي مما يؤدي إلى إطلاق طاقات المتعلمين وقدراتهم وصقل ملكاتهم، لذا هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى مهارت التفكير الإبداعي لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الحكومية بسلطنة عمان، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي من خلال تطوير استبانة مكونة من مهارات التفكير الإبداعي (الأصالة، المرونة، الطلاقة، والحساسية للمشكلات) طبقت على عينة مكونة من (160) عضو هيئة تدريس، وأسفرت نتائج الدراسة على أن مستوى مهارات التفكير الإبداعي لدى أعضاء هيئة التدريس جاء بدرجة كبيرة وفي جميع الأبعاد، كما بينت النتائج ووجود فروق دالة إحصائيا في تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس، والمؤهل العلمي، وعدم وجود فروق دالة إحصـائيا في تقديرات أفراد عينة الدراسـة وفقا لمتغير سنوات الخبرة، وفي ضـوء النتائج أوصـت الباحثة بمجموعة من الإجراءات التي تعزز مستوى مهارات التفكير الإبداعي في الجامعات الحكومية بسلطنة عمان.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/50559
    Collections
    • Humanities and Social Sciences Theme [‎44‎ items ]
    • Research of Qatar University Young Scientists Center [‎213‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video