القدرات القيادية لرؤساء الأقسام في الجامعات الأردنية

Show simple item record

Author Olimat, Saleh Naser [صالح ناصر عليمات] en_US
Available date 2009-11-25T13:09:39Z en_US
Publication Date 2003 en_US
Citation Journal of the E. R. C., 2003, Vol. 12, No. 23, Pages 143-170. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8113 en_US
Abstract تناول البحث عدداً من الجوانب التي تكشف القدرات القيادية لرؤساء الأقسام الأكاديمية في الجامعات الأردنية وتنبع أهمية هذا البحث من كونه يناقش العملية الإدارية التي تعد من أكثر الأعمال تشعباً وتعقيداً وأهمية، حيث أن أعمال الإداري تزداد وتتشعب بحسب موقعه في المؤسسة ولكي يقوم رئيس القسم بواجباته لا بد أن يتخذ العديد من القرارات الفردية والجماعية، وبالتالي تحتاج إلى قدرات وخبرات لتوجيهها لخدمة المؤسسة التعليمية، وللكشف عن القدرات القيادية فقد أستخدم استبيان يحتوي على (50) سؤالاً موزعة على خمسة مجالات هي: الموضوعية، فهم الآخرين، استخدام السلطة، المرونة ومعرفة مبادئ الاتصال، وقد طرحت مجموعة من الدراسات السابقة العربية والأجنبية بصورة مختصرة، وبعد تطبيق الاختبار على عينة مؤلفة من (60) رئيس قسم أكاديمي في الجامعة الأردنية وجامعة اليرموك والجامعة الهاشمية، توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج من أبرزها: ان مستوى قدرات العينة تقع ضمن المتوسط حيث كانت درجاتهم (28.75) إذ لم يظهر أي رئيس قسم في المستوى الممتاز أو الجيد جداً ولكن وجد البعض منهم في المستوى الجيد، كما تبين أن الخبرة الإدارية لرؤساء الأقسام ليست كبيرة، ومن خلال النتائج يمكن القول بأن رؤساء الأقسام بحاجة إلى التدريب لزيادة قدراتهم القيادية وأن اختيار العناصر الكفؤة لتولي مسؤوليات الإدارة من الأمور التي لا يجوز إغفالها، هذا وقد أوصت الدراسة بإجراء بعض الدراسات المتعلقة بالقدرات القيادية على المجالات المتعددة للعمل الإداري ووضع الاختبارات المقننة لقياس القدرات القيادية التربوي مع استمرارية عمليات التقويم.
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject University Education en_US
Subject التعليم الجامعي ar
Title القدرات القيادية لرؤساء الأقسام في الجامعات الأردنية en_US
Alternative Title The efficiency of educational administration for academic department heads at Jordanian University ar
Type Article en_US
Pagination 143-170 en_US
Issue Number 23 en_US
Volume Number 12 en_US
Alternative Abstract The focus of this study was to identify the factors of efficiency of the Academic department chairmane in Jordanian Universities. The administration process consider to be complicated, diversified and important. The functions and duties of an administrator grow and increased according to the position occupied in the organization. In order for the academic department chairman to do his/ her job, decisions need to be made individually or collectively. These decisions need to be made based on experience. Skills and resources to better serve the education organization. To identify the administration efficiency, questionnaire was designed composed of 50 questions on five domains. The study covers a sample of 60 academic department chairman, at Yarmouk University, The University of Jordan, and the Hashemaite University. The results of the study were, the efficiency level of the sample was at anaverage; around (25.75). No single department chairman was at the excellent or a very good level. Some were at the level of good. The result shows that the administration experience was not sufficient. We can conclude that the academic department chairman need more training to increase their administration efficiency. Selection process for academic departments chairman need to be given more attention and should not be overlooked. This study recommend more studies related to the administration process need to be concluded and good selective and evaluation process need to be taken in to consideration.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record