أثر الأنشطة الفنية في التفكير الابتكاري لدى طالبات المرحلة التأسيسية

Show simple item record

Author Al Heila, Mohammed Mahmoud [محمد محمود الحيلة] en_US
Available date 2009-11-25T13:09:53Z en_US
Publication Date 2001 en_US
Citation Journal of the E. R. C., 2001, Vol. 10, No. 19, Pages 161-192. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8118 en_US
Abstract هدف هذا البحث إلى استقصاء أثر الأنشطة الفنية لطالبات المرحلة التأسيسية في تنمية تفكيرهن الابتكاري من خلال تفعيل دروس التربية الفنية. تكونت عينة الدراسة من شعبتين صفيتين، إحداهما من الصف الثاني الأساسي (50 طالبة)، والثانية من الصف الثالث الأساسي (53 طالبة). وقد كانت أداة البحث الصورة الشكلية لمقياس تورنس للتفكير الابتكاري، حيث أظهرت النتائج الآتي: - وجود فروق دالة إحصائيا (α=0.05) بين متوسط أداء طالبات الصف الثاني الأساسي على اختبار القدرة على التفكير الابتكاري (الصورة الشكلية) وعناصره (الطلاقة، المرونة، الأصالة) قبل الرسم وبعده، ولصالح الطالبات بعد الرسم. - وجود فروق دالة إحصائيا (α=0.05) بين متوسط أداء طالبات الصف الثالث الأساسي على اختبار القدرة على التفكير الابتكاري (الصورة الشكلية) وعناصره (الطلاقة، المرونة، الأصالة) قبل الر سم وبعده، ولصالح الطالبات بعد الرسم. وقد خلص الباحث إلى ضرورة تفعيل دروس التربية الفنية والاهتمام بها كبقية المواد الدراسية الأخرى.
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Arts en_US
Subject الفنون ar
Title أثر الأنشطة الفنية في التفكير الابتكاري لدى طالبات المرحلة التأسيسية ar
Alternative Title The effect of art activites in the creative thinking among primary level female students en_US
Type Article en_US
Pagination 161-192 en_US
Issue Number 19 en_US
Volume Number 10 en_US
Alternative Abstract This study aimed to explore the effect of art activities of the primary level female students in the development of their creative thinking through enhancing the role of drawing lessons. The study sample consisted of two classes, (50) female students from the second grade, and (53) female students from the third grade. Torrance test of creative thinking was used as the instrument. Results pointed out many significant findings as : - There were statistically significant differences (P = 0.05) between performance means before and after graphics among second grade female students for the privilege of post graphic performance. - Means of performance at (P = 0.05) on creative thinking test for third graders after graphics were higher than those before graphics. Finally, the researcher emphasized the importance of enhancing art lessons in the primary schools as well as other scientific lessons.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record