Show simple item record

AuthorAl Heila, Mohammed Mahmoud [محمد محمود الحيلة]
Available date2009-11-25T13:09:53Z
Publication Date2001
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 2001, Vol. 10, No. 19, Pages 161-192.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8118
Abstractهدف هذا البحث إلى استقصاء أثر الأنشطة الفنية لطالبات المرحلة التأسيسية في تنمية تفكيرهن الابتكاري من خلال تفعيل دروس التربية الفنية. تكونت عينة الدراسة من شعبتين صفيتين، إحداهما من الصف الثاني الأساسي (50 طالبة)، والثانية من الصف الثالث الأساسي (53 طالبة). وقد كانت أداة البحث الصورة الشكلية لمقياس تورنس للتفكير الابتكاري، حيث أظهرت النتائج الآتي: - وجود فروق دالة إحصائيا (α=0.05) بين متوسط أداء طالبات الصف الثاني الأساسي على اختبار القدرة على التفكير الابتكاري (الصورة الشكلية) وعناصره (الطلاقة، المرونة، الأصالة) قبل الرسم وبعده، ولصالح الطالبات بعد الرسم. - وجود فروق دالة إحصائيا (α=0.05) بين متوسط أداء طالبات الصف الثالث الأساسي على اختبار القدرة على التفكير الابتكاري (الصورة الشكلية) وعناصره (الطلاقة، المرونة، الأصالة) قبل الر سم وبعده، ولصالح الطالبات بعد الرسم. وقد خلص الباحث إلى ضرورة تفعيل دروس التربية الفنية والاهتمام بها كبقية المواد الدراسية الأخرى.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectArts
الفنون
Titleأثر الأنشطة الفنية في التفكير الابتكاري لدى طالبات المرحلة التأسيسية
Alternative TitleThe effect of art activites in the creative thinking among primary level female students
TypeArticle
Pagination161-192
Issue Number19
Volume Number10
Alternative AbstractThis study aimed to explore the effect of art activities of the primary level female students in the development of their creative thinking through enhancing the role of drawing lessons. The study sample consisted of two classes, (50) female students from the second grade, and (53) female students from the third grade. Torrance test of creative thinking was used as the instrument. Results pointed out many significant findings as : - There were statistically significant differences (P = 0.05) between performance means before and after graphics among second grade female students for the privilege of post graphic performance. - Means of performance at (P = 0.05) on creative thinking test for third graders after graphics were higher than those before graphics. Finally, the researcher emphasized the importance of enhancing art lessons in the primary schools as well as other scientific lessons.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record