الرضا عن العمل لدى معلمي ومعلمات الحاسوب في المدارس الأردنية الحكومية

Show simple item record

Author Tawalbeh, Muhamed [محمد عبد الرحمن طوالبة] en_US
Available date 2009-11-25T13:10:05Z en_US
Publication Date 2000 en_US
Citation Journal of the E. R. C., 2000, Vol. 9, No. 18, Pages 59-86. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8125 en_US
Abstract سعت هذه الدراسة إلى معرفة درجة الرضا عن العمل لدى معلمي الحاسوب في المدارس الحكومية الاُردنية وعلاقة ذلك بكل من متغيرات جنس المعلم، وصفة تعيينه، وعدد الحصص الأسبوعية، وعدد المدارس التي بدرس فيها المعلم. وهدفت الدراسة الحالية كذلك إلى استقصاء اثر المتغيرات المستقلة على كل مكون من مكونات الرضا عن العمل الخمسة. تكونت عينة الدراسة من مائة معلم ومعلمة يتبعون إلى عشرة مديريات للتربية والتعليم، استجابوا على مقياس الرضا عن العمل الذي أعد لتحقيق أهداف الدراسة والمتضمن سبع واُربعين فقرة على نمط مقياس ليكرت، وذْلك في الفصل الدراسي الأول 97/98 أظهرت نتائج الدراسة أن المستوى العام لرضا معلمي الحاسوب عن العمل كان متوسطاَ. وكان مجال العلاقة مع الزملاء قد حقق أعلى مستوى، بينما كان رضا معلمي الحاسوب في مجال الراتب أقل ما يمكن. وأوضحت النتائج أن المعلمات كن أكثر رضا عن عملهن بشكل عام من المعلمين وبدلالة إحصائية، وكذلك الحال بالنسبة لطبيعة العمل وبيئته. واُشارت النتائج إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصانيه بين معلمي الحاسوب تبعاً لمستويات صفة تعينهم وعدد المدارس التي يدرسون فيها في المجالات جميعها ما عدا المجال المتعلق بالإدارة المباشرة: إذ تبين أن المعلمين الذين يدرسون في مدرسة واحدة هم اْكثر رضاً من المعلمين الذين يدرسون في مدرستين اُو ثلاث مدارس. ولم تظهر النتائج اُية فروق ذات دلالة إحصائية بين معلمي الحاسوب وفقاّ لمستويات عدد الحصص الأسبوعية في أي من المجالات الخمسة. وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج هدْه الدراسة، قُدّمت التوصيات والمقترحات اللازمة
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Computers en_US
Subject الحاسوب ar
Title الرضا عن العمل لدى معلمي ومعلمات الحاسوب في المدارس الأردنية الحكومية en_US
Alternative Title Job satisfaction among computer teachers at Jordanian Public School ar
Type Article en_US
Pagination 59-86 en_US
Issue Number 18 en_US
Volume Number 9 en_US
Alternative Abstract This study aimed at identifying the level of job satisfaction among computer teachers in Jordanian public schools, and investigating the effect of gender, employment status, teaching load, and number of schools the teacher teaches in on the level of job satisfaction. The sample of the study consisted of one hundred (100) computer teachers selected from ten (10) Educational Directorates in Jordan. A 47- item likert type questionnaire was constructed as a research tool in which five (5) sub-scales were considered. The results of the study revealed that the degree of job satisfaction for those subjects was displayed to be at a fair level. Whereas the degree of job satisfaction among the subjects was the highest in regards to collogue relationships, it was the lowest level in regards to salary. The results showed that female teachers were more satisfied with their jobs than male teachers. The findings also showed that no statistically significant differences among the subjects' job satisfaction and the five sub-scales which can be attributed to employment status and number of schools were found except in the scale related to direct administration; it was found that teachers who teach in one school were more satisfied with the direct administration than other teachers. In the light of these findings, some suggestions and recommendations were proposed.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record