الاحتياجات التدريبية وأولوياتها لدى معلمي ومعلمات التربية الخاصة في دولة قطر

Show simple item record

Author Ahmed, Shokri Sayed [وضحى علي السويدي] en_US
Author Al Sewidi, Wadha Ali [شكري سيد احمد] en_US
Available date 2009-11-25T13:10:08Z en_US
Publication Date 1992 en_US
Citation Journal of the E. R. C., 1992, Vol. 1, No. 1, Pages 93-133. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8126 en_US
Abstract تهدف هذه الدراسة إلى رصد وتقدير الاحتياجات التدريبية لمعلمي التربية الخاصة في دولة قطر كما يشعر بها هؤلاء المعلمون، وترتيب أولويات هذه الاحتياجات من وجهة نظرهم، وتحاول الدراسة الإجابة عن سؤالين رئيسيين يتعلق أولهما بتحديد الاحتياجات التدريبية ويتعلق الأخر بأولويات هذه الاحتياجات من وجهة نظر المعلمين. وتتكون عينة الدراسة من 64 معلما ومعلمة (36 معلما و28 معلمة)، وقد استخدم الباحثان خلال الدراسة استبانة من إعدادهما لقياس الحاجات التدريبية وتحديد أولوياتها ضمت عشرة مجالات رئيسية من مجالات تدريب معلم التربية الخاصة، وضم كل مجال رئيسي منها ثلاثة مجالات فرعية بحيث ضمت الاستبانة في مجموعها 30 حاجة تدريبية، وقد اطمان الباحثان إلى توافر درجات صدق وثبات مناسبة لهذه الاستبانة قبل تطبيقها. وقد أسفرت الدراسة عن نتائج أهمها ما يأتي: 1- يشعر أفراد العينة ككل بحاجة تدريبية عالية، والفرق الوحيد الدال إحصائياً بشان درجات الحاجات التدريبية وجد بين المعلمين والمعلمات لصالح المعلمين. 2- بينما نالت بعض مجالات التدريب اهتماما أكبر من حيث أولويات الحاجات التدريبية من وجهة نظر أفراد العينة ككل (كمجال استخدام الأجهزة والتقنيات الحديثة، ومجال تشخيص مشكلات التلاميذ وخصائصهم، ومجال الأنشطة التدريسية وتفريد التعليم)، فقد نالت بعض المجالات الأخرى اهتماما أقل من حيث أولويات هذه الحاجات (مجال الإدارة والسيطرة الصفية، ومجال توطيد العلاقات مع الأخرين).. 3- وجود اتفاق بدرجة كبيرة بين فئات العينة بشأن ترتيب أهمية أولويات الاحتياجات التدريبية، وكان عدم الاتفاق الوحيد بشان هذه الأولويات هو بين معلمي التربية الفكرية ومعلمي التربية السمعية حيث كان معامل ارتباط الرتب بينهما غير دال إحصائيا. وكانت أهم توصيات هذه الدراسة في ضوء ما أسفرت عنه من نتائج تتمثل فيما يأتي: - ضرورة الاهتمام بتدريب معلمي التلاميذ غير العاديين وتأهيلهم. - اتباع ما يعرف بمدخل الإعداد والتدريب القائم على الكفاءات(CBTE) للتعرف على الكفاءات التدريسية اللازمة للمعلم حتى يتسنى تصميم برامج التدريب في ضوء هذه الكفاءات. - اعتبار المعلم أهم مصادر رصد وتقدير الاحتياجات التدريبية وأن تتم هذه العملية بصورة تعاونية مشتركة بين وزارة التربية ومؤسسات إعداد العلم وتدريبه، والمعلم نفسه. - الاهتمام بتقديم برامج لإعداد وتدريب معلمي التربية الخاصة ضمن البرامج التي تقدمها كلية التربية بجامعة قطر وخصوصا المكفوفين، لإعداد كوادر وطنية مؤهلة في مجال التربية الخاصة
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Teachers en_US
Subject المعلمون ar
Title الاحتياجات التدريبية وأولوياتها لدى معلمي ومعلمات التربية الخاصة في دولة قطر en_US
Alternative Title Teacher Training Needs and their Priority Ranks As Perceived by Teachers of Special Education in Qatar. ar
Type Article en_US
Pagination 93-133 en_US
Issue Number 1 en_US
Volume Number 1 en_US
Alternative Abstract The Purpose of this study was to assess training needs of special educa¬tion teachers in Qatar and their priority ranks as perceived by these teachers, the study was designed to provide data for answering two main questions: (1) What are the training needs which the subjects perceive?, (2) What is the priority rank of these needs?. The subjects consisted of 64 special education teachers (36 male and 28 female). A questionnaire was developed by the researchers to assess the training needs and to decide their priorities, This questionnaire included ten major areas of training the special education teachers. Each major area consisted of three sub-areas so as to include thirty training-needs. Before administering the questionnaire the researchers proved that it is of high degree of validity and reliability. The following results were derived from this study: (1) All subject see that there are great needs for training, but femals per¬ceived these needs differently than did males as the difference bet¬ween them was statistically significant. (2) While some training areas have gained a high priority rank (eg. using new media and technology, diagnosis of pupils' problems and difficulties, and teaching activities and individualization), other areas have gained a low priority rank (eg. classroom management and relationships between teacher and parents and others). (3) There was a high degree of agreement among individuals relating the priority rank of training needs, but the only disagreement was bet¬ween teachers of hearing impaired and teachers of mentally re¬tarded (rank order correlation coefficient was not statistically sig¬nificant). The suggestions of the study were as follws: — Regular in-service training which be offered for teachers of excep¬tional children should be given more attention


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record