تقويم برنامج التأهيل التربوي بالهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب في ضوء الاتجاهات العالمية الحديثة

Show simple item record

Author Ghafour, Fawzia Al Adbul [فرماوي محمد فرماوي] en_US
Author Farmawi, M. Farmawi [فوزية العبد الغفور] en_US
Available date 2009-11-25T13:10:21Z en_US
Publication Date 2003 en_US
Citation Journal of the E. R. C., 2003, Vol. 12, No. 23, Pages 171-208. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8132 en_US
Abstract تهدف الدراسة إلى تقويم برنامج دورة التأهيل التربوي الذي يقدمه مركز القياس والتقويم والتنمية المهنية بالهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب لأعضاء هيئة التدريس والتدريب (غير المؤهلين تربويا) من العاملين بكليات الهيئة ومعاهدها. تم تصميم استبانة طبقت على جميع المشاركين في برنامج هذه الدورة، وقد أسفرت نتائج الدراسة أن البرنامج، حقق نسبة إفادة عامة بلغت (حوالي 84%)، بينما بلغت أعلى نسبة إفادة من مراحل برنامج الدورة الخاصة بعملية التدريس في مرحلة التطبيق، يليها مرحلة التقويم، بينما جاء مرحلة التخطيط والإعداد في الترتيب الثالث. ووضع الدراسة مجموعة من التوصيات الثي من شأنها الارتقاء بمستوى هذه الدورة ومعالجة النواحي السلبية فيها.
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Education en_US
Subject التعليم ar
Title تقويم برنامج التأهيل التربوي بالهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب في ضوء الاتجاهات العالمية الحديثة en_US
Alternative Title Assessment to the educational professional development programme by the Public Authority for Applied Education in View of Modern World Perspectives ar
Type Article en_US
Pagination 171-208 en_US
Issue Number 23 en_US
Volume Number 12 en_US
Alternative Abstract The primary objective of this study is to evaluate the "Educational Professional Development" training course, organized by the Measurement, Evaluation, and Professional Development Center. The Unqualified course aimed at academic and training staff members whose qualifications are inadequate in the educational field. The results of the questionnaire showed that 84% of the subjects responded positively and stated that they achieved benefit from the General Course. The greatest success was in the field of application followed by field of measurement and the least was in the stage of planning. Recommendations are forwarded that aim at improving the level of the courses as well as addressing some negative aspects.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record