• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    أثر طريقة التعليم التعاوني في التحصيل في الجغرافيا ومفهوم الذات لدى طلاب الصف العاشر في الاردن

    Thumbnail
    View/Open
    059507-0004-fulltext.pdf (1.165Mb)
    Date
    1995
    Author
    Qa'ud, Ibrahim [ابراهيم القاعود]
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    هدفت هذه الدراسة، إلى معرفة أثر طريقة التعليم التعاوني في تحصيل طلاب الصف العاشر، وتنمية مفهوم الذات لديهم، ولتحقيق ذلك سعت الدراسة إلى الإجابة عن السؤالين التاليين: الأول: هل يختلف تحصيل طلاب الصف العاشر في مادة الجغرافيا، باختلاف طريقة التدريس (تعاونية/ تقليدية)؟ الثاني: هل يختلف مفهوم الذات لدى طلاب الصف العاشر باختلاف طريقة التدريس (تعاونية/ تقليدية)؟ تكونت الدراسة من شعبتين: تعلمت الأولى، وحدة الاقاليم المناخية من كتاب الجغرافيا للصف العاشر، بطريقة التعليم التعاوني، وتعلمت الثانية الوحدة نفسها بالطريقة التقليدية. وقد خضع جميع أفراد العينة لاختبار تحصيل قبلي وبعدي، ولمقياس مفهوم الذات، طبق قبل التجربة وبعدها، ثم استخدم تحليل التباين الأحادي، متعدد المتغيرات المصاحب، لتحليل النتائج، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - يوجد فرق ذو دلالة احصائية في متوسط تحصيل الطلاب الذين تعلموا الجغرافيا بالطريقة التعاونية، ومتوسط تحصيل الطلاب الذين تعلموا بالطريقة التقليدية، لصالح طلاب الطريقة التعاونية. - لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية في متوسط أداء المجموعتين على مقياس مفهوم الذات. وقد أوصت الدراسة، بأهمية استخدام الطريقة التعاونية في تعليم الجغرافيا، بالطريقة التي وردت في البحث، وتدريب المعلمين على إجراءاتها.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8168
    Collections
    • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005] [‎225‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video