مقروئية كتاب الرياضيات للصف الخامس الأساسي في الأردن

Show simple item record

Author Al Meqdadi, Farouq [فاروق مقدادي] en_US
Author Al Zubi, Ali [علي الزعبي] en_US
Available date 2009-11-25T13:11:42Z en_US
Publication Date 2004 en_US
Citation Journal of the E. R. C., 2004, Vol. 13, No. 25, Pages 203-223. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8175 en_US
Abstract هدفت هذه الدراسة إلى البحث في مقروئية كتاب الرياضيات للصف الخامس الأساسي في الأردن وذلك بسبب أهمية مستوى صعوبة اللغة في الكتب الدراسية. وقد استخدم الباحثان اختبار الكلوز بمستويات ثلاثة كمقياس لتحديد مستوى المقروئية، حيث كان المستوى C1 يمثل اختبارا لنص محدد من وحدة الهندسة حذفت فيه كل خامس كلمة بينما حذفت كل سابع كلمة في المستوى C2 وكل تاسع كلمة في المستوى C3. واشتملت عينة الدراسة على 139 طالبا وطالبة من طلبة الصف الخامس الأساسي في مديرية تربية بنى كنانة- محافظة اربد في الأردن خص العام الدراسي 1999/ 2000 وكان منهم 78 طالبا و 61 طالبة. وقد تقدم جميع أفراد عينة الدراسة لاختبار الكلوي بمستوياته الثلاثة C3، C2، C1 وتمت دراسة أثر الجنس في تحصيل الطلبة. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن مستو ى المقروئية لجميع مستويات اختبار الكلوز كان متدنيا بشكل عام وأن مستو ى المقروئية يزداد كلما قل عدد الكلمات المحذوفة في السؤال. وأشارت النتائج كذلك إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة α=0.01 لصالح الإناث على جميع مستويات اختبار الكلوز. ويقترح الباحثان فجر أن دراسات أخرى للبحث في مقروئية كتب الرياضيات للصفوف الأخرى ودراسة العوامل المؤثر ة فيها.
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Psychology en_US
Subject علم النفس ar
Title مقروئية كتاب الرياضيات للصف الخامس الأساسي في الأردن en_US
Alternative Title The readability of the fifth grade mathematics textbook in Jordan ar
Type Article en_US
Pagination 203-223 en_US
Issue Number 25 en_US
Volume Number 13 en_US
Alternative Abstract The purpose of this study was to investigate the readability of the fifth grade mathematics textbook in Jordan. The questions of the study were: What is the level of the readability of fifth grade math textbook in Jordan? Are there any significant differences in the students' achievement on the Cloze Test due to the level of the test itself? Are there any significant differences in the students' achievement on the Cloze Test between the males and females? The sample of the study consisted of 78 males and 61 females in the fifth grade in primary level schools in Northern Jordan during the academic year 1999/2000. The researchers used the Cloze Test in three levels (Cl ,C2, C3) to measure the level of the readability of the textbook. C 1, C2, C3 were three tests each one based on one of the lessons in Geometry that consisted items and sentences with omitting every fifth word, every seventh word, and every ninth word in Cl, C2, C3, respectively. The results of the study concluded that the level of the readability was very low in general and it increases when the number of the omitting words decreases. They also concluded that there were significant differences between the males and females in the students' achievement in the test itself.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record