الدافعية للإنجاز وعلاقتها ببعض متغيرات الشخصية لدى عينة من تلاميذ المدارس الابتدائية وتلميذاتها بدولة قطر "دراسة عاملية مقارنة"

Show simple item record

contributor.author Abdel Khalek, Ahmed M. [احمد عبد الخالق] en_US
contributor.author El Nayal, Mayssah A. [مايسة احمد النيال] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:12:03Z en_US
date.available 2009-11-25T13:12:03Z en_US
date.issued 1992 en_US
identifier.citation Journal of the E. R. C., 1992, Vol. 1, No. 2, Pages 167-203. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8182 en_US
description.abstract هدفت هذه الدراسة إلى فحص العلاقة بين الدافع للإنجاز وسمات الشخصية الآتية: القلق، العصابية، الانبساط، وذلك على عينة من التلاميذ )ن= 110) والتلميذات (ن= 110) في الصف السادس الابتدائي بدولة قطر. وقد وضع الباحثان مقياس الدافع للإنجاز للأطفال، ومر تأليفه بعدة مراحل، وتضم صيغته النهائية 20 عبارة، ويتسم المقياس باتساق داخلي مرتفع، وصدق مضمون لا بأس به، واستخرجت من الارتباطات بين بنوده عوامل متسقة. كما استخدم مقياس القلق من وضع الباحثين، فضلاً عن مقياس العصابية والانبساط من قائمة أيزنك للشخصية. وأسفرت النتائج عن ظهور فروق جوهرية بين الجنسين في كل من القلق والعصابية فقط (للبنات متوسط أعلى). أما معاملات الارتباط الجوهرية فكانت بين كل من: الدافعية للإنجاز والعصابية (+ م)، القلق والعصابية (+ م)، العصابية والانبساط (- س) لدى الأولاد. وارتباط جوهري عند البنات بين الدافعية للإنجاز والقلق (- س)، القلق والعصابية (+ م)، العصابية والانبساط (- س). وكشف التحليل العاملي للمصفوفة الارتباطية عن عاملين لدى الأولاد: الدافع للإنجاز والعصاب، الانبساط مقابل العصابية، وعاملين عند البنات: العصابية مقابل الانبساط، الدافع للإنجاز مقابل القلق، وقد نوقشت النتائج على ضوء الدراسات السابقة الأجنبية والعربية وبعض خواص المجتمع القطري، وقدم عدد من التوصيات والاقتراحات. en_US
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject Psychology en_US
subject علم النفس ar
title الدافعية للإنجاز وعلاقتها ببعض متغيرات الشخصية لدى عينة من تلاميذ المدارس الابتدائية وتلميذاتها بدولة قطر "دراسة عاملية مقارنة" en_US
title.alternative Achievement Motivation and It's Relation with Some Personality Variables Among Children of Primary Schools in Qatar State "A Comparitive Factorial Study " ar
type Article en_US
identifier.pagination 167-203 en_US
identifier.issue 2 en_US
identifier.volume 1 en_US
description.AlternativeAbstract The aim of this study was to examin the relation between achievement motivation and the following personality traits : anxiety, neuroticism, extraversion among a sample of male students ( N = 110) and female students (N=110) of the 6th. primary schools in Qatar State. The researchers developed a scale for measuring achievement motivation which was composed - in it's last form - of 20 items. Also the researchers administrated the Children Anxiety Scale and Neuroticism and Extraversion scales from the Junior Eysenck Personality Questionnaire. The research results revealed significant differencees between both sex in anxiety and neuroticism. Concering the results of correlation it was as follows : Positive correlation between achievement motivation and neuroticism and between anxiety and neuroticism and negative carrelation between neuroticism and extraversion, this among male sample. For the female sample, correlation were as follows : negative correlation between achievement motivation and anxiety, positive correlation between anxiety and neuroticism and negative correlation between neuroticism and extraversion. Factor analysis revealed two factors for male and another two for females. Results were discussed in the light of the Arabic and English previous studies, also some recomendations where introduced.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record