Show simple item record

AuthorNuser, Hamdan Ali [حمدان علي نصر]
Available date2009-11-25T13:12:05Z
Publication Date1995
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1995, Vol. 4, No. 7, Pages 199-242.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8184
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى تقويم أداء التلاميذ في نهاية الحلقة الأولى في الكتابة التعبيرية الموجهة وفق مستوياتها الثلاثة، الابتدائي، والمتوسط، والمتقدم، ومعرفة نسبة المتقنين لمهارات هذه المستويات، وتقصي أثر عامل الجنس في ذلك، وتألفت عينة الدراسة من (1116) تلميذاً وتلميذة ممن أنهوا الصف الرابع الأساسي بنجاح، ولم يمض على دراستهم في الصف الخامس خلال العام 93/ 94 سوى شهر واحد، منهم (618) بنين، و (498) بنات، تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة من المدارس الأساسية التابعة لمديريات التربية بمحافظة اربد، بشمال الأردن ولأغراض الدراسة استخدم اختبار من إعداد الباحث اشتمل على (30) فرصة كتابة تعبيرية متنوعة في الصعوبة ونمط الأداء. كشفت نتائج الدراسة عن وجود اختلاف في متوسطات أداء العينة باختلاف مستويات الكتابة، ودرجة صعوبتها، وفي ضوء معيار الإتقان المعتمد (80% فما فوق) أظهرت الدراسة وجود انخفاض حاد في أعداد ونسب المتقنين من أفراد العينة، حيث بلغت 53% للمستوى الابتدائي السهل، و 36% للمستوى المتوسط، وانخفضت إلى 35% للمستوى المتقدم، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين أداء الذكور وأداء الإناث عند مستوى (0.001) للمستوى الابتدائي، و (0.05) للمستوى المتوسط ولصالح الذكور، بينما لم تظهر فروق بين الجنسين على المستوى المتقدم من الكتابة التعبيرية، وفي ضوء هذه النتائج خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectArabic Language
اللغة العربية
Titleتقويم مستويات الكتابة التعبيرية لدى تلاميذ نهاية الحلقة الاولى من المرحلة الأساسية بالأردن
Alternative TitleEvaluation of writing levels of basic education first stage students in Jordan
TypeArticle
Pagination199-242
Issue Number7
Volume Number4
Alternative AbstractThis study purports to evaluate the performance of pupils at the end of the first stage of basic education in guided writing at the beginning, intermediate and advanced levels, and to identify the ratio of students who have mastered the writing skills necessary for these levels, and also to ecplore the effect of the sex variable. The study sample consisted of 1116 students ( 618 males and 498 females) who had completed successfully the fourth elementary grade and just started their fifth elementary grade only for one month. The subjects were chosen at random from basic education stage schools in Irbid, north of Jordan. The researcher prepared a text consising of 30 writing tasks of varied complexity levels and performance patterns. The study showed variability and mastery. The study indicated an acute drop in the number and percentage of pupils who attained mastery level (80%). Their results were low indicating 53%, 36%, and 25% for the beginners, the intermediated and advanced levels, respectively. The study also revealed significant differences favoring the male pupils over the female pupils at the beginning level (p. 0.001) and at the intermediate level (p.0. 05) but no sex difference existed at the advanced level. Consequently, the study suggested a number of relevant recommendations.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record