• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    التقويم التربوي في المرحلة الابتدائية بين النظرية والتطبيق (دولة الكويت كحالة)

    Thumbnail
    View/Open
    059916-0004-fulltext.pdf (1.132Mb)
    Date
    1999
    Author
    Al Bustan, Ahmad [احمد البستان]
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    التقويم هو الوسيلة التي يمكن للإدارة المدرسية الحكم بها على مدى نجاح البرنامج التعليمي أو فشلة. ويؤدي التقويم التربوي وظائف ثلاثة، هي التشخيص والعلاج والوقاية ولكل منها غايتها التي تسعى إليها وأدواتها ووسائلها التي تساعد على تحقيق أهدافها ولما أنجزه المتعلم في مجال معين. تتصدى الدراسة للإجابة على التساؤلات التالية هل لدى معلمي المرحلة الابتدائية التطورات الحديثة في مجالات عمليات التقويم. ويهدف البحث تلمس أسباب القصور أو عوامل النجاح في أساليب التقويم المتبعة حاليا والى تقديم المقترحات والتوصيات لتطوير أداء المعلمين في هذا الجانب الهام من العمل التربوي. تتبع هذه الدراسة المنهج الوصفي بأدواته المختلفة وخاصة الاستبيانات وهي الأدوات الرئيسية للدراسة الحالية. كما أنها تتبع أيضا الأسلوب الإحصائي في تحليل الدراسة الميدانية. وقد تضمنت استبانة المعلمين خمسة وثلاثين سؤالا استوعبت عدة مجالات للتقويم التربوي منها الأهداف التي يهتم بها التقويم، التكامل في التقويم، الصعوبات التي تواجه المعلم في عمليات التقويم، التعاون في التقويم. ومن خلال الاطلاع على الدراسات و البحوث الميدانية ومن أراء العاملين في الميدان التربوي قدمت عدة مقترحات وتوصيات لتطوير عملية التقويم التربوي في المرحلة الابتدائية.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8185
    Collections
    • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005] [‎225‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video