مصادر الاحتراق النفسي لدى معلمي الطلبة المعوقين عقلياَ في اليمن

Show simple item record

contributor.author Yehia, Kawla [خوله يحيى] en_US
contributor.author Hamed, Rana, N [رنا نجيب حامد] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:12:14Z en_US
date.available 2009-11-25T13:12:14Z en_US
date.issued 2001 en_US
identifier.citation Journal of the E. R. C., 2001, Vol. 10, No. 20, Pages 97-124. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8190 en_US
description.abstract هدفت الدراسة إلى التعرَف على مصادر الاحتراق النفسي لدى معلمي الطلبة المعوقين عقليا في اليمن، وفيما اذا كانت هناك فروق في هذه المصادر تعزى إلى متغيرات جنس المعلم، ومؤهله العلمي، وسنوات خبرته، ودرجَة إعاقة الطلبة. تألفت عينة الدراسة من (٤٢) معلما، وهم من استجابوا لأداة الدراسة من مجتمع الدراسة الكلي الذي تلف من (٤٥) معلما. حاولت الدراسة الإجابة عن الأسلة التالية: 1- ما مصادر الاحتراق النفسي الأكثر شيوعا لدى معلمي الطلبة المعوقين عقليا في اليمن بشكل عام؟ 2- هل توجد فروق في مصادر الاحتراق النفسي لدى معلمي الطلبة المعوقين عقليا في اليمن تعزى إلى جنس المعلم؟ . 3- هل توجد فروق في مصادر اًلاحتراق النفسي لدى معلمي الطلبة المعوقين عقليا في اليمن تعزى إلى المَؤهل العلمي للمعلم؟ 4- هل توجد فروق في مصادر الاحتراق النفسي لدى معلمي الطلبة المعوقين عقليا في اليمن تعزى الى سنوَّات خبرة المعلم ؟ 5- هل توجد فروق في مصادر الاحتراق النفسي لدى معلمي الطلبة المعوقين عقليا في اليمن تعزى إلى درَجة إعاقة الطلبة؟ استخدمت في الدراسة أداة مطورة لقياس مصادر الاحتراق النفسي، وفد شملت اربعة أبعاد هي: ظروف العمل، وخصائص الطلبة، والخصائص الشخصية للمعلم، والإدارة والزملاء. وتم التوصل إلى صدق وثبات مقبولين للأداة. استخرجت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لأبعاد المقياس يشكل عام. كما استخرجت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لأبعاد المقياس وفقا لمتغيرات الدراسة. كما تم استخدام الإحصائي ت، وتحليل التباين الاحْادي واختيار شافي، وذلك للتعرف على الفروق في مصادر الاحتراقِ اْلنفسي والتي تعزى إلى متغيرات الدراسة. اشارت نتائج الدراسة إلى ان مصادر الاحتراق النفسي لدى معلمي الطلبة المعوقين عقليا في اليمن كانت: خصائص الطلبة، وظروف العمل. بينما لم يظهر مستوى يمكن اعتباره مصدرا للاحتراق النفسي على بعِدي الخصائص الشخصية للمعلم ، والإدارة والزملاء. كما أشارت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق في مصادر الاحتراِق النفسي تعزى إلى متغيراتْ الجنس، والمؤْهل العلمي للمعلم ، وسنوْات خبرة المعلم. بينما وُجدت فروق في مصادر الاحتراق النفسي تعزى إلى متغير درجة إعِاقة الطلبة، حيث ازدادت مصادر الاحتراق النفسي لدى معلمي الطلبة ذوي الاعاقة العقلية الشديدة، وذلك على كل من بعد ظروف العمل، وخصائص اٍلطلبة، والإدارة والزملاء. ولم تظهر فروق في مصادر الاحتراق النفسي تعزى إلى متغير درجة إعاقة الطلبة بالنسبة لبعد الخصائص الشخصيًة للمعلم .
language.iso en en_US
publisher Qatar University en_US
subject Psychology en_US
subject علم النفس ar
title مصادر الاحتراق النفسي لدى معلمي الطلبة المعوقين عقلياَ في اليمن en_US
title.alternative Burnout sources among teachers of mentally retarded students in Yemen ar
type Article en_US
identifier.pagination 97-124 en_US
identifier.issue 20 en_US
identifier.volume 10 en_US
description.AlternativeAbstract This study aimed to identify the sources of burnout among teachers of mentally retarded students in Yemen, and to investigate the impact of: teacher's gender, teacher's educational level, teacher's years of experience, and the retardation's degree of the students on the sources of burnout. The whole population of teachers of mentally retarded students in Yemen (45 teachers) was considered as the sample of this study. The study tried to answer the following questions: 1- What are the burnout sources among teachers of mentally retarded students in Yemen in general? 2- Are there any differences in burnout sources among teachers of mentally retarded students in Yemen due to the teacher's gender? 3- Are there any differences in burnout sources among teachers of mentally retarded students in Yemen due to the teacher's educational level? 4- Are there any differences in burnout sources among teachers of mentally retarded students in Yemen, due to teacher's years of experience? 5- Are there any differences in burnout sources among teachers of mentally retarded students in Yemen due to the retardation's degree of the students? The instrument which was used in this study was a questionnaire developed by the researcher, and consisted of (4) dimensions which are: I. Work conditions. 2. Characteristics of the students. 3. Personal characteristics of the teacher. 4. Administrators and colleagues . 5. Validity and reliability have been examined for the questionnaire, and approved using it for the current study. 6. Descriptive statistics techniques such as: means and standard deviations were used to answer the first question. T-test, one way analysis of variance, and Scheffe test statistics were used to answer questions 2, 3, 4 and 5. 7. The findings revealed that characteristics of the students and work conditions were the main sources of burnout. Findings also showed that there were no significant differences in burnout sources due to the teacher's gender, educational level, and teacher's years of experience. And significant differences due to the retardation's degree, in favor of teachers of severe mental retardation students, as they reported higher burnout sources on the questionnaire dimensions of work conditions, characteristics of the students, and the administrators and colleagues.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record