العمليات العقلية في التفكير البصري لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا

Show simple item record

Author Al Kahlout, Ahmed E. [احمد اسماعيل الكحلوت] en_US
Available date 2009-11-25T13:12:30Z en_US
Publication Date 2004 en_US
Citation Journal of the E. R. C., 2004, Vol. 13, No. 26, Pages 135-164. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8198 en_US
Abstract هدفت هذه الدراسة إلى تعرف أداء طلبة الصفوف من السابع إلى التاسع في العمليات العقلية المتضمنة في التفكير البصري، وإلى تعرف تأثير كل من عوامل الجنس ومستوى الصف على أدائهم في كل عملية من هذه العمليات. كما هدفت إلى تعرف الفروق في أداء الطلبة على هذه العمليات في كل صف من صفوف الدراسة، وأثر التفاعل بين عوامل الجنس والصف وعملية التفكير. وقد استخدم في هذه الدراسة سكينة مكونة من 542 طالبا وطالبة من طلبة الصفوف السابع والثامن والتاسع اختيرت بالطريقة العشوائية العنقودية من مدارس وكالة الغوث الدولية في غزة في العام الدراسي 2001/2002 استخدم الباحث تحليل التباين المتعدد، وتحليل التباين ذي القياسات المتكررة (7X2X3)، ولأجراء المقارنات استخدم اختبار بونفوروني للمقارنات العمودية. أما أدو أت الدراسة فقد أعد الباحث اختبارا يتضمن سبعة أبعاد مختلفة يقيس كل بعد منها عملية من عمليات التفكير البصري الآتية: التضمين والمزاوجة، والتصنيف، والاستقراء البصري، واكتشاف التشابهات البصرية/ المكانية، والدوران في مستوى، و الدوران في الفراغ. وقد أظهرت النتائج انه لا توجد فروق دالة إحصائيا تجرى للجنس، أو للتفاعلات الثنائية أو الثلاثية بين عوامل: الجنس ومستوى الصف وعملية التفكير، كماً بينت النتائج وجود ضعف كبير في أداء الطلبة في عمليات اكتشاف التشابهات والدوران في الفراغ والدوران في المستوى، والاستقراء البصري وأن الفروق بين أداء الطلبة على هذه العمليات ليست دالة إحصائيا، عدا الفروق بين الاستقراء البصري والدوران في الفراغ. ولكن ظهرت فروق بين أداء الطلبة في عمليات التضمين والمزاوجة والتصنيف في كل صف من صفوف الدراسة، عدا عمليتي التضمين والتصنيف فقد كانت الفروق دالة إحصائيا.
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Primary Education en_US
Subject التعليم الاعدادي ar
Title العمليات العقلية في التفكير البصري لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا en_US
Alternative Title Mental operations in Visual thinking among high basic state students ar
Type Article en_US
Pagination 135-164 en_US
Issue Number 26 en_US
Volume Number 13 en_US
Alternative Abstract This study aimed at investigating the extent to which the 7th, 8th and 9th grades students perform visual thinking operations. Also it aimed at determining the differential effects of grade level, gender and their interactions on the visual thinking operations. In addition, it examined the extent of visual thinking operations performances at each grade and their interactions with gender and grade level . MANOV A and Repeated Measures as statistical analysis were used for the fore mentioned purposes , then Bonferroni post-hoc contrasts were applied. To assess such visual thinking operations, a test of seven dimensions each dimension measures one of the following visual thinking operations: Embedding, Matching, Categorizing, Visual Induction, Spatial Analogy, Plane Rotation, and Space Rotation was built. Then, the test was applied on a sample of 542 male and female students of 7th, 8th and 9th grades, which was chosen by clustered random method from UNR WA schools at Gaza area. Results revealed that there were no two-way or three-way interactions among gender , grade levels and visual thinking operations. However, there were impacts of grade level on each visual thinking operation, though it takes two years to make significant differences. The results also showed that there was weakness in the students' performances of the following operations: visual induction, spatial analogy, plane rotation, and space rotation. In addition, there were no significant differences among students' performances of these operations at each grade level, except between visual induction and space rotation. But there were significant differences among students' performances of Embedding, Matching, and Categorizing at each grade level, except between Embedding and Categorizing.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record