Show simple item record

AuthorAbu Hilal, Maher Mohammed [ماهر محمد ابوهلال]
AuthorAl Tahan, Khalid N. [خالد نجيب الطحان]
Available date2009-11-25T13:12:49Z
Publication Date2002
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 2002, Vol. 11, No. 22, Pages 155-182.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8209
Abstractهدفت الدراسة الحالية إلى اختبار العلاقة بين الذكاء والابتكار والتحصيل لدى عينة من المتفوقين من طلبة الأمارات العربية المتحدة في المرحلتين الابتدائية و الإعدادية. استخدمت الدراسة اختبار المصفوفات المتتابعة (رافن) لقياس الذكاء و اختبار تورنس (الدوائر) لقياس الأصالة والمرونة و الطلاقة كأبعاد للقدرة الابتكارية، إضافة إلى مقياس آخر يقدر المدرس من خلاله بعض خصائص الطلبة العقلية والشخصية. كما أمكن الحصول على درجات تحصيل الطلبة في مواد اللغة العربية والرياضيات والعلوم والتربية الفنية الرسمية للمدارس. استخدمت الدراسة عدة إجراءات لتحليل البيانات منها التحليل العاملي وتحليل الانحدار أوضحت نتائج التحليل العاملي أن التحصيل والذكاء والقدرة الابتكارية تشكل ثلاثة أبعاد منفصلة، كما أوضحت المقارنات بين درجات طلبة الصف السادس والثالث الإعدادي أن الطلبة الأكبر سنا أكتر ابتكارا من الطلبة الأقل سنا. وأسفرت نتائج تحليل الانحدار عن أن متغيري الذكاء والتحصيل لهما قدرة تنبئية محدودة تفسر بعض تباين درجات المرونة والطلاقة، ولكن لم يتمكن أي من المتغيرات المستقلة من التنبؤ بدرجات الأصالة. قدمت الدراسة الحالية دعما جديدا لكنه ليس كاملاً لفرضية العتبة (threshold hypothesis).
Languagear
PublisherQatar University
SubjectPsychology
Subjectعلم النفس
Titleالعلاقة بين التفكير الابتكاري والذكاء والتحصيل الدراسي لدى عينة من المتفوقين في دولة الإمارات العربية المتحدة
Alternative TitleThe relations among creativity, intelligence, and academic achievement for gifted students in The United Arab Emirates
TypeArticle
Pagination155-182
Issue Number22
Volume Number11
Alternative AbstractThe purpose of the present study was to test the relationship among intelligence, creativity and achievement. A sample of gifted students in the elementary and preparatory schools in the UAE was used. Raven progressive matrices, Torrance figural test and a designed instrument to assess teachers' ratings of student's characteristics were used to collect data about the sample. Student's scores in Arabic, mathematics, science, and arts were available about the sample. The factor analyses revealed that achievement, intelligence and creativity made three distinct dimensions. The regression analysis indicated that intelligence and achievement had limited predicting power in explaining the variance in the scores of fluency and flexibility, how¬ever none of the independent variables was able to predict originality. The overall results provide support to the threshold hypothesis.


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record