العلاقة بين التفكير الابتكاري والذكاء والتحصيل الدراسي لدى عينة من المتفوقين في دولة الإمارات العربية المتحدة

Show simple item record

Author Abu Hilal, Maher Mohammed [ماهر محمد ابوهلال] en_US
Author Al Tahan, Khalid N. [خالد نجيب الطحان] en_US
Available date 2009-11-25T13:12:49Z en_US
Publication Date 2002 en_US
Citation Journal of the E. R. C., 2002, Vol. 11, No. 22, Pages 155-182. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8209 en_US
Abstract هدفت الدراسة الحالية إلى اختبار العلاقة بين الذكاء والابتكار والتحصيل لدى عينة من المتفوقين من طلبة الأمارات العربية المتحدة في المرحلتين الابتدائية و الإعدادية. استخدمت الدراسة اختبار المصفوفات المتتابعة (رافن) لقياس الذكاء و اختبار تورنس (الدوائر) لقياس الأصالة والمرونة و الطلاقة كأبعاد للقدرة الابتكارية، إضافة إلى مقياس آخر يقدر المدرس من خلاله بعض خصائص الطلبة العقلية والشخصية. كما أمكن الحصول على درجات تحصيل الطلبة في مواد اللغة العربية والرياضيات والعلوم والتربية الفنية الرسمية للمدارس. استخدمت الدراسة عدة إجراءات لتحليل البيانات منها التحليل العاملي وتحليل الانحدار أوضحت نتائج التحليل العاملي أن التحصيل والذكاء والقدرة الابتكارية تشكل ثلاثة أبعاد منفصلة، كما أوضحت المقارنات بين درجات طلبة الصف السادس والثالث الإعدادي أن الطلبة الأكبر سنا أكتر ابتكارا من الطلبة الأقل سنا. وأسفرت نتائج تحليل الانحدار عن أن متغيري الذكاء والتحصيل لهما قدرة تنبئية محدودة تفسر بعض تباين درجات المرونة والطلاقة، ولكن لم يتمكن أي من المتغيرات المستقلة من التنبؤ بدرجات الأصالة. قدمت الدراسة الحالية دعما جديدا لكنه ليس كاملاً لفرضية العتبة (threshold hypothesis).
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Psychology en_US
Subject علم النفس ar
Title العلاقة بين التفكير الابتكاري والذكاء والتحصيل الدراسي لدى عينة من المتفوقين في دولة الإمارات العربية المتحدة en_US
Alternative Title The relations among creativity, intelligence, and academic achievement for gifted students in The United Arab Emirates ar
Type Article en_US
Pagination 155-182 en_US
Issue Number 22 en_US
Volume Number 11 en_US
Alternative Abstract The purpose of the present study was to test the relationship among intelligence, creativity and achievement. A sample of gifted students in the elementary and preparatory schools in the UAE was used. Raven progressive matrices, Torrance figural test and a designed instrument to assess teachers' ratings of student's characteristics were used to collect data about the sample. Student's scores in Arabic, mathematics, science, and arts were available about the sample. The factor analyses revealed that achievement, intelligence and creativity made three distinct dimensions. The regression analysis indicated that intelligence and achievement had limited predicting power in explaining the variance in the scores of fluency and flexibility, how¬ever none of the independent variables was able to predict originality. The overall results provide support to the threshold hypothesis.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record